Největší stavba na D10 pokročila, ŘSD otevře u Kosmonos novou výjezdovou větev
Práce běží podle plánu, hotovo bude příští rok.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) do konce tohoto týdne otevře první část nové křižovatky na dálnici D10 u Kosmonos. Řidiči a cestující musejí v úseku u Mladé Boleslavi počítat i nadále s omezením dopravy ještě další rok.
„První ucelenou částí, kterou koncem tohoto týdne uvedeme do provozu, bude přímá sjezdová větev z dálnice D10 ve směru od Liberce do Kosmonos. Dlouhá je cca 600 metrů a je opatřena svodidly,“ uvedl Jiří Veselý z týmu komunikace ŘSD. Součástí je i nový systém odvodnění.
Proměna křižovatky za tři čtvrtě miliardy korun je největší stavbou na dálnici D10 od jejího vybudování. Na stavbě pracuje denně kolem 50 lidí. Při průjezdu dálnicí je už patrné, o jak velkou stavbu půjde. „Momentálně je dokončováno šest mostních pilířů ve středním dělicím pásu dálnice, zde se postupně buduje i hlavní kanalizační řad. Vedle toho se pracuje například na římsách opěrné zdi v rámci nájezdové větve na dálnici D10 od Kosmonos na Prahu nebo na základech vozovky, po které se motoristé budou dostávat ve směru od Liberce na prstenec okružní křižovatky budované nad dálnicí,“ popsal Veselý.
Provoz na dálnici D10 zůstává nadále pouze částečně omezen. Veden je v režimu 2+2 zúžené jízdní pruhy a rychlostí sníženou na 80 km/h maximálně. Stavba potrvá do léta příštího roku, zhotovitelem je společnost Eurovia CZ, která zakázku získala za 736,85 milionu korun bez DPH.
V Kosmonosích vzniká nová spirálovitá turbo-okružní křižovatka, její prstenec bude mít vnější průměr 140 m a bude dvoupruhový. Zaústěno do něj bude celkem devět větví – jednosměrná výjezdová větev na D10 na Turnov, jednosměrná vjezdová větev z D10 od Turnova, obousměrná ze silnice I/38, jednosměrná výjezdová na D10 na Prahu, jednosměrná vjezdová z D10 od Prahy, obousměrná z průmyslové zóny a obousměrná z přeložky silnice I/16. Ta by se měla začít stavět příští rok. Na tuto přeložku je už vydáno stavební povolení a její výstavba je plánována mezi lety 2025-2027. Velké množství větví, které je potřeba do křižovatky zaústit, je navrženo propojením v okružní křižovatce vystavěné nad dálnicí D10.