Největší plzeňská křižovatka je už plně průjezdná. Semafory mají zvýšit kapacitu až o 40 %

Nová křižovatka v Plzni u Makra. Foto: ŘSDNová křižovatka v Plzni u Makra. Foto: ŘSD

MHD se na křižovatku vrátí od pondělí.

Řidičům v Plzni se dnes časně ráno v plném rozsahu otevřela přestavěná křižovatka na Borských polích u obchodního centra Makro. Nejzatíženější křižovatka města prošla během sedmi měsíců přestavbou. Má zvýšit její kapacitu, plynulost a bezpečnost jízdy. Současně má odbourat nebo výrazně zredukovat kolony, které se dříve na příjezdech tvořily. Denně křižovatkou projede až 48 tisíc aut.

V sobotním ranním klidnějším provozu nevznikaly problémy, zjistila na místě ČTK. Zprovoznění stavby se o čtyři týdny opozdilo, podle původních plánů se měla otevřít před začátkem školního roku. Úpravy mají podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla zvýšit kapacitu křižovatky o 30 – 40 %.

První den bez větších problémů

Na příjezdových větvích křižovatky před nově instalovanými semafory dnes ráno zastavovala auta. Větší problémy s řazením vozidel do patřičných pruhů, zmatení řidičů, jejich přejíždění mezi pruhy nebo jiné potíže zpravodajka ČTK na místě nezaznamenala. Také průjezd okružní křižovatkou byl bez větších problémů. Jediným omezením byl kolem 8:00 vůz s plošinou, na níž dělníci pracovali na trolejovém vedení. O něco později přibyla i druhá plošina.

Téměř 30 let starou kapacitně nevyhovující klasickou okružní křižovatku, na níž ústí sjezd z dálnice D5, západní městský okruh i doprava z města a z průmyslové zóny Borská pole, ŘSD přebudovalo na takzvanou turbookružní křižovatku.

Na všech šesti ramenech je řízená semafory, semafory jsou i uvnitř kruhového objezdu. „Doplnění světelnou signalizací zajistí regulaci vozidel na příjezdu do křižovatky, umožní lepší využití časové rezervy, zejména ve špičkových hodinách, a zajistí bezpečnější křížení vozovky s chodci a cyklisty,“ řekla Martina Kozlíková z plzeňské oblasti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Na výjezdech vznikly přechody se semafory, které si chodci nebo cyklisté spustí tlačítkem. Kolem celého kruhového objezdu je smíšená, čtyři metry široká, stezka pro chodce a cyklisty. Jízdní pruhy v křižovatce jsou doplněné plastovými oddělovači, takže řidiči musí věnovat větší pozornost směrovým tabulím a ještě před křižovatkou se řadit do správného jízdního pruhu.

MHD se vrací v pondělí

„Věřím, že se dostaví kýžený efekt a nejzatíženější křižovatka celého regionu se stane prostupnější pro auta a bezpečnější i pro chodce a cyklisty,“ řekl dnes ČTK náměstek primátora pro dopravu Aleš Tolar (STAN). Upozornil, že hlavně v prvních dnech bude jízda na křižovatce vyžadovat od řidičů pozornost a disciplínu.

Od pondělí by se na křižovatku měla vrátit městská doprava, dnes se ještě dodělává trakční vedení pro trolejbusy. „Zatím minimálně 14 dní se budou ještě signalizační zařízení ladit a budou se ’vychytávat mouchy’ se zkušenostmi z provozu. Je to dynamicky řízená křižovatka, to znamená, že signalizační plány se upravují podle toho, jak která je ta větev zatížená. Je tady automatika a čidla na každé z příjezdových ramen, takže ta křižovatka sama ví, kolik aut se ze kterého směru blíží a jak má ten signalizační plán upravit,“ popsal řízení propustnosti křižovatky Tolar. Zatím podle něj není nastavená preference pro veřejnou dopravu, to by mělo přibýt později.

Nová křižovatka v Plzni u Makra. Foto: Radka Žáková / Plzen.euNová křižovatka v Plzni u Makra. Foto: ŘSDNová křižovatka v Plzni u Makra. Foto: ŘSDNová křižovatka v Plzni u Makra. Foto: ŘSDNová křižovatka v Plzni u Makra. Foto: ŘSDNová křižovatka v Plzni u Makra. Foto: Radka Žáková / Plzen.euOkružní křižovatka v Plzni u Makra. Foto: Google Street View

Jedno další omezení do konce roku

Náklady na přestavbu křižovatky byly 275 milionů korun, z toho ŘSD zaplatí zhruba 120 milionů, Plzeň 100 milionů a zbytek krajská správa silnic. S opravami se začalo v březnu, největší dopravní omezení byla od června. Město s prodloužením rekonstrukce zásadně nesouhlasilo, není ale zadavatelem akce. Zpoždění stavba nabrala kvůli neplánované přestavbě kolektoru velmi vysokého napětí, který okružní křižovatku protíná. Podle projektu měl být půl metru pod povrchem vozovky. Stavbaři na něj při frézování staré silnice narazili už pět centimetrů pod asfaltem.

Po spuštění provozu dojde ještě k dokončení osazení oddělovačů jízdních pruhů, které po dobu dopravního omezení a obousměrnému provozu v křižovatce nemohli instalovat. „V případě vhodných klimatických podmínek bude ještě v letošním roce provedeno i vodorovné značení plastem, pro jehož aplikaci je nutné dodržet technologickou přestávku po pokládce obrusné vrstvy,“ doplnila Kozlíková. Na zprovoznění křižovatky naváže omezení na dálničním přivaděči D5 silnice I/26 na Domažlice kvůli nutnému položení mikrokoberce. Práce vždy v jednom jízdním pruhu potrvají maximálně jeden týden.

 

Tagy Berger Bohemia Eurovia CZ I/26 I/26 OK Domažlická – Folmavská Plzeň Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
2 komentáře