Nedostatek vody trvá. Lodní výtah na Orlíku míří k ukončení provozu začátkem srpna

Ukončení provozu výtahu definitivně odřízne lodě na Orlíku od zbytku vltavské vodní cesty.
Na vodní nádrži Orlík začíná nabývat reálnějších obrysů pesimistická předpověď Státní plavební správy (SPS) z první poloviny července. Pokračující nedostatek vody nejspíš vyřadí z provozu výtah, který přes hráz přepravuje lodě, 5. srpna. Posledním provozním má být pondělí 4. srpna.
„Státní plavební správa upozorňuje, že na základě aktuálního vývoje hydrologické situace v povodí Vltavy se očekává pokles hladiny nádrže VD Orlík pod provozní minimum lodního výtahu, což je kóta 342,5 metrů nad mořem … Od úterý 05. srpna bude provoz lodního výtahu přerušen do doby, než dojde k trvalejšímu vzestupu přítoků do nádrže a hladina v nádrži opět stoupne nad uvedenou kótu,“ varovala tento týden SPS.
Ukončení provozu výtahu definitivně odřízne lodě na Orlíku od zbytku vltavské vodní cesty. Od konce června už kvůli nízké hladině nefunguje plavební komora Kořensko na konci vzdutí Orlíku, což znemožňuje lodím dostat se na Orlík po proudu od Českých Budějovic (nebo z Orlíku do Budějovic). S uzavřením výtahu se zavře cesta i lodím, které by se chtěly dostat z Orlíku na Kamýk a Slapy (nebo naopak).
Povodí Vltavy přitom výtah, který je na orlické hrázi od začátku 60. let, v minulých letech za více než 120 milionů zmodernizovalo. Došlo především k prodloužení kolejové dráhy výtahu na návodní straně hráze o 10 metrů do délky, což je téměř 3 metry do hloubky. To mělo umožnit provozovat výtah i za snížených stavů hladiny.
Na druhé straně nádrže se ukazuje podobně nefunkční prohrábka dna v úseku Podolsko – Kořensko, která vyšla na desítky milionů korun. Komora Kořensko se přitom i nadále každé léto uzavírá.