Na Švestkovou dráhu se vrátí každodenní provoz. AŽD se dohodla s krajem, koupila už pro trať vlaky
Po dvanácti letech se na trať mezi Čížkovicemi a Mostem, přezdívanou Švestková dráha, vrátí každodenní provoz osobních vlaků. Ústecký kraj
Po dvanácti letech se na trať mezi Čížkovicemi a Mostem, přezdívanou Švestková dráha, vrátí každodenní provoz osobních vlaků. Ústecký kraj si u společnosti AŽD Praha od prosince příštího roku objedná provoz osobních vlaků z Litoměřic do Mostu, které budou jezdit po této trati. Ta přitom ještě nedávno byla zralá na zavření. Dosud na ní jezdí jen víkendové sezónní vlaky.
„Rada záměr uzavřít smlouvu s AŽD Praha už schválila, pracujeme na smlouvě,“ řekl krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek. Usnesení rady je už veřejně dostupné, podle něj kraj objedná přímým zadáním provoz zhruba 450 tisíc kilometrů ročně.
Takový objem počtu ujetých kilometrů znamená v průměru jedenáct párů vlaků denně. Zatím není jasné, za jakou částku, ceny za provoz motorových vlaků v regionech se pohybují zhruba kolem 100 korun za kilometr.
AŽD Praha nechce zatím do uzavření smlouvy, které je naplánované na prosinec, plány komentovat. Firma trať koupila v roce 2016 od Správy železniční dopravní cesty, která ji prohlásila za nepotřebnou. AŽD zde testuje své nové technologie, trať postupně prošla velkou opravou. Generální ředitel firmy Zdeněk Chrdle už loni uvedl, že by rád návrat vlaků na tuto trať u kraje prosadil. Kraj obnovu provozu podmínil tím, že na trati musí jezdit nízkopodlažní soupravy.
Ty už AŽD Praha získala. Jde o čtyři motorové vozy RegioSprinter, které nejsou v Česku neznámé. Loni s nimi začala jezdit na pošumavských lokálkách společnost GW Train Regio, objevovaly se také mezi Libercem a Varnsdorfem u společnosti Die Länderbahn. Právě od ní si motoráky AŽD Praha kupuje. Před nasazením do ostrého provozu je čeká podobná modernizace, jaká proběhla v CZ LOKO u vlaků GWTR, vlaky AŽD budou jezdit v zeleném nátěru požadovaném Ústecký krajem.
Novinkou bude i trasování vlaků: kraj počítá s tím, že vlaky nepojedou jen po Švestkové dráze, ale částečně i po tratích SŽDC. Zatímco dnes výletní vlaky turistické linky T4 končí v Lovosicích, nově by měla většina jezdit až do Litoměřic na horní nádraží. Doba jízdy by přitom měla klesnout pod jednu hodinu.