Na průtahu Libercem vzniká nový most, hotovo má být do října
Proměna průtahu komplikuje průjezd Libercem už rok, běží podle harmonogramu.
Stavbaři začali na průtahu Libercem osazovat nosníky dvou nových mostů. Stavba postupuje podle harmonogramu, zimní přestávka byla minimální. Stavba je rozdělena do několika fází, teď se osazují tři pole, na každé se osazuje 14 osmnáctimetrových nosníků z předpjatého betonu a každý má kolem 12 tun, řekl novinářům na stavbě Tomáš Šulc z liberecké správy Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Rekonstrukce mostů začala právě před rokem, provoz se na estakádu vrátí letos v říjnu.
Průtah Libercem je nejzatíženější silniční úsek v Libereckém kraji a denně po něm podle posledního sčítání projede více než 51.000 aut. Stavbaři zbourali pravou polovinu silnice ve směru z Turnova na Děčín. Mosty postavené v 70. letech minulého století byly v havarijním stavu, jejich rekonstrukce se připravovala několik let a už nebylo možné ji odkládat. Provoz byl už před zahájením opravy v těchto místech omezený, konstrukce mostů musely být na některých místech podepřené.
Stavba přijde na 377 milionů. „V podstatě se nejedná o rekonstrukci, ale o demolici a výstavbu nových mostů s technickou životností kolem sto let. Stavíme dva mosty najednou, děláme je v téměř jednom technologickém tahu tak, abychom Liberec dopravně obtěžovali co nejméně,“ doplnil mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Doprava je od začátku stavby svedena na druhou polovinu průtahu a je vedena třemi pruhy, jeden ve směru do Liberce, dva z Liberce na Turnov. „Je to proto, abychom v Liberci nehromadili nějaký dopravní problém,“ dodal.
Kvůli stavbě nemohou řidiči ze směru od Turnova odbočit na I/14 na Jablonec a není možné ani najet ze silnice I/14 od Jablonce na průtah směrem na Děčín. Zavřený je kvůli stavbě i sjezd z I/14 směrem k liberecké Home Credit Areně. Průjezdný zůstal nájezd z I/14 směrem na Turnov a sjezd ve směru od Děčína na Jablonec. Kvůli osazování nosníků je aktuálně neprůjezdná Doubská ulice, která pod průtahem vede.
Na rekonstrukci obou mostů naváže podle Šulce ještě menší projekt České Mládeže – Doubská. „Bude se tam dělat armovaný svah a čistění opěrné zdi podél I/35, snažili jsme se to připravit tak, abychom i tuto stavbu vmáčkli do jednoho dopravního opatření s těmito dvěma stavbami,“ dodal. Stavbaři jsou podle něj připraveni po dokončení mostů zkontrolovat a případně opravit i druhou polovinu průtahu, na které je teď mnohem větší zátěž. S rekonstrukcí této části silnice se ale nepočítá, je novější a v dobrém stavu.