Můj vliv byl nulový, říká někdejší manažer Českých drah, jehož e-maily skončily obří pokutou

Lehátkový vůz Bcmz Českých drah. Foto: České dráhyLehátkový vůz Bcmz Českých drah. Foto: České dráhy

Únik "nešťastně formulovaného e-mailu" považuje Dvořák za snahu o cílenou diskreditaci jeho osoby.

Bývalý místopředseda představenstva Českých drah Radek Dvořák je přesvědčen, že jeho e-mailová komunikace s rakouskou kolegyní Silvií Kaupa z ÖBB nemohla mít vliv na to, zda dopravce koupí od ÖBB ojeté vozy pro dálkovou dopravu na úkor RegioJetu. Evropská komise rozhodla i na základě jejich e-mailové korespondence, že oba dopravci musejí kvůli tajným dohodám zaplatit v součtu přes miliardu korun pokutu.

Dvořák to uvedl v odpovědi na dotaz deníku Zdopravy.cz, zda je připraven se podílet nějak na náhradě škody (kompletní odpověď je na konci tohoto textu).

Podle Evropské komise se případ týká období mezi lety 2012-2016. „Já osobně jsem zastával čistě administrativní funkci ředitele kanceláře náměstka pro osobní dopravu, a to až od října 2013,“ uvedl Dvořák. Podle něj veškeré rozhodovací pravomoci a odpovědnost nese představenstvo a dozorčí rada, jejichž členem v té době nebyl. „Moje pravomoci ovlivňovat strategické rozhodování ČD i ÖBB byly zcela nulové,“ dodal Dvořák. České dráhy na dotaz, zda po někom budou vymáhat škodu, uvedly, že teprve musejí analyzovat text rozhodnutí.

Velmi drahé e-maily. České dráhy musí platit 806 milionů za vyšachování RegioJetu z nákupu vagónů

Na e-maily mezi dopravci se přišlo náhodou v době, kdy Evropská komise řešila možné podnákladové ceny Českých drah na trase Praha – Ostrava. V e-mailech řešil Dvořák odkup lehátkových vozů a žádá o eliminaci RegioJetu z možnosti nákupu. To následně Kaupa potvrdila. „Fakt, že ze spisu unikl pouze můj nešťastně formulovaný e-mail, považuji za snahu o odvedení pozornosti a v době jeho uveřejnění o cílenou diskreditaci mé osoby,“ dodal Dvořák. Dokládá to i tím, že k nákupu vozů nakonec nedošlo.

Podle minulý týden zveřejněného rozhodnutí musejí České dráhy zaplatit za uzavření tajných dohod v případě nazvaném Twins celkem 31,94 milionu eur (806 milionů korun). Dopravci navíc ještě hrozí žaloba od RegioJetu za náhradu ušlého zisku. Nikdo ze stávajícího nejvyššího managementu nebyl tehdy ve vedení firmy. Rakouské dráhy zaplatí 16,7 milionu eur, protože se k pochybení přiznaly a spolupracovaly při vyšetřování.

Vyjádření Radka Dvořáka

Uvedená kauza se týká Českých drah, nikoliv pouze mé osoby a jak je uvedeno i ve sdělení EK, zkoumané období je mezi lety 2012-2016. Já osobně jsem zastával čistě administrativní funkci ředitele kanceláře náměstka pro osobní dopravu, a to až od října 2013. Veškeré rozhodovací pravomoci a odpovědnost nese Představenstvo a Dozorčí rada, jejichž členem jsem v té době ani nebyl. Moje pravomoci ovlivňovat strategické rozhodování ČD i ÖBB byly zcela nulové. Fakt, že ze spisu unikl pouze můj nešťastně formulovaný e-mail, považuji za snahu o odvedení pozornosti a v době jeho uveřejnění o cílenou diskreditaci mé osoby. Považuji též za nezbytné podotknout, že konkrétní odkup vozidel ani nedopadl ve prospěch Českých drah, což samo o sobě vypovídá o mém tehdejším nulovém vlivu.

Tagy České dráhy ÖBB Radek Dvořák Twins
69 komentářů