Místo zpoždění řeší firmy na vymáhání kompenzací hlavně vratky za letenky. Nejvíce je komplikují zprostředkovatelé, tvrdí
Agentury na vymáhání kompenzací za zpoždění přesměrovaly svůj byznys na vymáhání peněz za zrušené lety.
Pandemie koronaviru zasáhla výrazně nejen letectví, ale i některé firmy, které na celý obor byly přímo navázané. Příkladem může být trh firem, které se zabývaly vymáháním kompenzací za zpoždění nebo zrušený let od leteckých společností. Tím, jak se přestalo létat, zmizely i tyto žádosti.
Patrné to je i na tom, jak ubylo firem zabývajících se tímto byznysem. Podle Petra Tomečka ze společnosti ClaimCloud došlo příchodem Covid-19 současně i k zásadní změně podaných žádostí. „Před Covidem dominovaly žádosti s požadavky na finanční kompenzace za zpožděné lety nebo nestihnutí návazných spojů. Ty zcela vymizely a drtivou většinu žádostí aktuálně tvoří požadavky na refundaci cen letenek u zrušených letů,“ řekl Tomeček.
Trh s vymáháním peněz za zrušené lety je podle něj zcela nový. „V minulosti jsme nezaznamenali problémy s tím, že by letecké společnosti nechtěly vrátit peníze za nakoupený let, ovšem s příchodem krize v letecké dopravě z důvodu Covidu se s touto problematikou potýkali cestující po celém světě. Jako největší problém se ukázalo, když si cestující koupí letenky přes zprostředkovatele,“ dodal Tomeček.
Podle něj sice evropské nařízení stanovuje dopravcům 7 dní na vrácení peněz za letenky, reálně se ale tato doba pohybuje v průměru na třech měsících. „V případě, že není na aerolinky vyvíjen tlak nebo si klient žádá svépomocí, pak se v lepším případě doba vypořádávání nároků pohybuje na úrovni zhruba 10 měsíců nebo nejsou požadavky uspokojovány vůbec,“ dodal Tomeček.
Upozornil také na situaci, kdy velká část leteckých společností místo vracení peněz zasílá klientům vouchery. „Pro tento krok ale není pro letecké společnosti v zákoně právní opora. Pokud s voucherem klient nesouhlasí, pak většina leteckých společností na výzvu k výplatě finanční formou většinou neregauje vůbec,“ dodal Tomeček.
Připomněl i jiný problém týkající se části českých klientů: pohledávky za Smartwings a ČSA. Ty jsou nyní v moratoriu, a tak lidé zatím nejméně do konce února nemohou čekat, že peníze dostanou zpět. „Aktuálně u nás evidujeme pohledávky ve vyšších řádech milionů korun na českého přepravce. Doporučujeme všem klientům těchto leteckých společností, aby podali své žádosti co nejdříve, vzhledem k případnému obrovskému množství klientů, které následně budou muset být najednou uspokojování,“ dodal Tomeček.
Letenky přes Kiwi? Hlasový automat, fiktivně generovaný e-mail
Podle Tomečka je velkým problémem i vymáhání od některých prodejců letenek, kde klienti stále čekají marně na vrácení peněz i u letenek, které byly zakoupeny před vypuknutím pandemie. Jde o společnosti, jako je například Kiwi.com. Na prodlužování výplaty těmito společnostmi loni upozornil například Ryanair.
I proto Tomeček radí, aby lidé nakupovali letenky přímo přes letecké společnosti. „Peníze za letenky se v případě mimosoudního řešení vrací zpět na kartu, ze které bylo placeno. Tedy na kartu zprostředkovatele. A tady nastává vlastně největší problém s penězi klientů. Platby by měly být vráceny na virtuální kreditní kartu k fiktivně generovanému e-mailu klienta pro leteckou společnost,“ vysvětlil Tomeček.
Podle něj patří právě Kiwi.com k těm nejhorším. „Klienti nemají možnost Kiwi kontaktovat a oni nemají zájem s pomocí s navrácením cen za letenky. Pro příklad, telefonická linka je dostupná po zadání jejich kódu pouze pro cestující, kteří aktuálně letí. Takže pokud řešíte navrácení ceny za letenky za let, který měl proběhnout například v květnu 2020, tak vám milý automatický hlas oznámí, že ukončuje hovor,“ dodal Tomeček. Firma podle něj nereaguje ani na e-maily, pokud ano, odkáže přímo na leteckou společnost. „Jenže zde nastává opět problém pro cestujícího. Ten má v ruce fiktivně vygenerovaný e-mail a virtuální kreditní kartou. Letecká společnost většinou chce nějaké kontaktní údaje cestujícího pro ověření a pokud se neshodují se systémem, tak vám letecká společnost nepomůže. Cestující se tak nachází ve slepé uličce. Není to problém jen Kiwi.com, ale více globálních hráčů,“ dodal Tomeček.