Ministerstvo rozdělí 400 milionů mezi dopravce na zabezpečovač ETCS, dotace nepokryje ani polovinu nákladů
Stát začne nově dotovat dopravcům nákup palubní části evropského zabezpečovače ETCS i z národních zdrojů. Státní fond dopravní infrastruktury vypsal
Stát začne nově dotovat dopravcům nákup palubní části evropského zabezpečovače ETCS i z národních zdrojů. Státní fond dopravní infrastruktury vypsal novou výzvu na poskytnutí příspěvku pro takzvanou mobilní část zabezpečovače, tedy osazení na lokomotivu či jednotku.
Informace jsou na stránkách SFDI, ministerstvo dopravcům rozeslalo ještě před nehodou u Českého Brodu dopis, ve kterém o této možnosti informuje.
Stát ale v porovnání s náklady, které dopravcům kvůli nutnosti instalovat zabezpečovače vzniknou, pokryje jen zlomek. Celkem má v této výzvě připraveno jen 400 milionů korun, maximální výše dotace bude 6,75 milionů korun na jednotku.
Novinkou je možnost dotace na prototypovou zástavbu palubní jednotky ETCS, u které bude možné získat dotaci až 24,315 milionu korun. Kromě klasických pravidel jako pro dotace z evropských zdrojů musí žadatelé ještě zpracovat záměr projektu a předložit ho Centrální komisi ministerstva dopravy.
Čtyřsetmilionová dotace ale zdaleka nebude stačit dopravcům na to, aby svá hnací vozidla vybavili mobilní částí ETCS. 400 milionů pokryje dotaci na maximálně 60 lokomotiv či jednotek a dopravci si ještě budou muset více než polovinu nákladů sami zaplatit. „Výše maximálního limitu podpory
odpovídá limitům nastaveným v evropských dotačních programech v rámci CEF,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.
Cena mobilní části ETCS v poslední době stále výrazně stoupá. České dráhy například musely v únoru zrušit jednu ze soutěží, protože nabídka v tendru výrazně přesahovala finanční možnosti firmy. Za vybavení až 154 hnacích vozidel a řídících vozů AŽD Praha požadovala 2,362 miliardy korun, tedy přes 15 milionů korun za vozidlo. „Nabídka je ekonomicky nepřijatelná,“ uvedly České dráhy v písemné zprávě zadavatele, proč zakázku zrušily. Původní odhady mluvily o tom, že mobilní jednotka ETCS do každé lokomotivy přijde na zhruba 10 milionů korun.
České dráhy vysoutěžily zatím jen dodavatele na ETCS pro 146 elektrických lokomotiv za 1,864 miliardy korun. Oproti loňské soutěži na elektrické lokomotivy cena stoupla v přepočtu na jedno vozidlo o více než pětinu. ČD Cargo loni stihlo vysoutěžit ETCS na 78 lokomotiv s cenou ještě pod deset milionů za kus.
Jen České dráhy odhadují náklady na vybavení ETCS na více než deset miliard korun. „Dostáváme se na hranici šokujících dat o budoucích nákladech na ETCS,“ řekl v únoru člen představenstva Českých drah Michal Kraus.
ETCS (European Train Control System) označuje evropský zabezpečovací systém. Ten je jednou ze součástí ERTMS, evropského systému řízení železniční dopravy, a měl by postupně nahradit dvě desítky různých národních zabezpečovačů. Tedy umožnit vedení vlaků po celém území Evropy bez výměny hnacích vozidel na hranicích nebo nutnosti je vybavit různými národními systémy. Rozšířit se má především na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech a v budoucnu by měl nahradit všechny národní systémy.
V Česku by měla být povinnost jezdit s tímto systémem na všech koridorových tratích od roku 2025.