Ministerstvo půjčí 40 milionů své firmě, která vyvíjela elektronické dálniční známky či jednotnou jízdenku
Podle ministerstva je kvůli dokončení velkých projektů a náběhu nových potřeba posílit cash flow firmy.
Státnímu podniku Cendis, který stojí například za systémem elektronické dálniční známky (EDAZ) nebo jednotnou jízdenkou pro českou železnici OneTicket, chybí dostatek provozních prostředků. Ministerstvo dopravy mu proto poskytne půjčku 40 milionů korun.
Vyplývá to z materiálu na úřední desce ministerstva, které půjčku nazývá návratnou finanční výpomocí. „V průběhu prvního čtvrtletí ministerstvo dopravy zjistilo, že provozní cash flow podniku bude potřeba navýšit pro plnění závazků ze strany státního podniku. Tento stav vyplývá z kumulace dokončovacích prací a z navýšení externích i interních nákladů na vývoj projektů,“ uvedl mluvčí František Jemelka.
Podle něj podnik plní pro resort dopravy klíčovou roli v oblasti vybraných IT projektů. Největšími projekty za poslední rok byla elektronická dálniční známka a systém jednotné jízdenky OneTicket.
Navýšení nákladů podle něj souvisí s dokončováním a náběhem do rutinního provozu systémů, na kterých Cendis pracoval. „Dolaďují se a řeší v systému EDAZ některé věci, které se postupně objevují během provozu a se kterými nikdo dopředu nepočítal. Jde např. o platbu v hotovosti na přepážce ČNB, vratky do zahraničí na sběrné účty, chybovost žadatelů. Jedná se o živý systém, který bude dále rozvíjen,“ dodal Jemelka.
V systému jednotného tarifu se ukázal podle ministerstva jako nutný rozvoj projektu v oblasti místenek a připojení komerční dopravy. „O větších úpravách se jedná s objednateli a i v tomto případě budou předmětem dalšího rozvoje,“ upřesnil Jemelka.
V minulosti si už Cendis opakovaně od státu peníze půjčil a vždy je vrátil. „Kromě stávajících projektů státní podnik připravuje i nové, týkající se digitalizace agend. To potvrzuje jeho důležitost pro rezort a současně vytváří předpoklady pro úhradu aktuálně poskytované výpomoci zpět ministerstvu,“ dodal Jemelka.