Listí a vlhko jako stopka vlaků. Kromě Arrivy uvízly na tratích také vlaky Českých drah
(aktualizováno 2.11. o vyjádření Správy železnic) Spadané listí v kombinaci s deštěm tento týden zkomplikovaly provoz na několika tratích. Kromě
(aktualizováno 2.11. o vyjádření Správy železnic) Spadané listí v kombinaci s deštěm tento týden zkomplikovaly provoz na několika tratích. Kromě několika spojů Arriva vlaky, které nevyjely stoupání ze Svoru na trati do Rumburku kvůli chybějícímu písku, postihly problémy také vlaky Českých drah.
Podle zjištění deníku Zdopravy.cz došlo k problémům kvůli špatné adhezi tento týden u Českých drah nejméně čtyřikrát. V úterý nabraly z tohoto důvodu zpoždění až 35 minut vlaky z Horní Lipové do Ostružné. Nepříznivé adhezní podmínky byly důvodem odřeknutí části vlaku v úseku Hrušovany nad Jevišovkou – Miroslav, vlaku nakonec pomohl postrk. Potíže měl také vlak z Frýdlantu nad Ostravicí do Kunčic pod Ondřejníkem. Ve středu pak uvízl rychlík do Železné Rudy v úseku Zelená Lhota – Hamry-Hojsova Stráž a musel být nahrazen autobusy.
Podle mluvčí Českých drah Gabriely Novotné dochází ke zhoršení adheze nejen na podzim, ale i například v létě za deště či rosy. „Letos jsme nezaznamenali výrazný rozdíl oproti minulým letům, proto vlaky nikterak neposilujeme. Motorové vozy a lokomotivy jsou schválené pro celoroční provoz. Pro případy zlepšení adheze je vozidlo vybaveno pískovacím zařízením, které lze použít v rozsahu podmínek stanovených manažerem infrastruktury,“ dodala Novotná.
Vyjádření Správy železnic
kombinace nepříznivých sklonových podmínek a mokrého listí, která způsobuje uvedené problémy se nevyskytuje pravidelně a závisí na průběhu počasí v podzimním období a to většinou po dobu cca dvou týdnů. Správce infrastruktury má v tomto specifickém případě jen velmi omezené prostředky jak na tuto situaci reagovat, přičemž adhezní podmínky jsou záležitostí interakce kolo-kolejnice a jisté byť omezené možnosti jsou v tomto případě k dispozici spíše na straně dopravce než na straně provozovatele dráhy. Jedná se o zmiňované nasazení vozidel vhodnějších trakčních vlastností, využití pískování a především zohlednění aktuálních meteorologických podmínek při dynamice jízdy.
Traťové úseky s výskytem těchto problémů se vesměs opakují a jsou známy. V období od 15. 10. 2020 došlo v osobní dopravě na celé síti k 12 případům uváznutí z toho v 8 se to týká úseků Česká Lípa – Svor (náhradní doprava u 7 vlaků) a Ostružná – Jeseník. Mimořádné čištění neproběhlo, není nám známa technologie, kterou by takové čištění bylo možné provádět a to i s ohledem na kontinuální zanášení hlavy kolejnice v průběhu inkriminovaných zhruba 14 dnů. Ve vybraných případech dochází k přijetí opatření ve vedení vlaků z podnětu provozovatele dráhy pro zajištění plynulého vedení především nákladních vlaků (pokud to dopravní situace umožní).
Výkon hnacích vozidel není v tomto případě určující faktor – klouzající vozidlo má evidentně výkonu nadbytek, jenom ho nedokáže přenést na koleje. Řešením by bylo nasazováni těžších vozidel, ale to je na rozhodnutí dopravce.
Dále platí technické podmínky provozu vozidel, které říkají, ze pokud na vozidle je nějaké zařízení, pak má být funkční. V tomto případě je to písečník.