posily_do_teamu

Letiště Krakov představilo plány: Do roku 2031 chce novou dráhu a terminál pro 19 milionů cestujících

Letiště Krakov (KRK) - Krakow John Paul II. International Airport. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýLetiště Krakov (KRK) - Krakow John Paul II. International Airport. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Rozšířený terminál bude připraven k další expanzi až na kapacitu 25 milionů pasažérů ročně.

Krakovské letiště odprezentovalo investiční plány, které mají posílit jeho pozici lídra mezi polskými regionálními letišti. Do roku 2031 počítá s vybudováním nového terminálu pro cestující a nové přistávací a vzletové dráhy.

Projekt nového terminálu bude fakticky rozšířením a přestavbou toho současného. Zásadní novinkou je plánovaná kapacita haly, ještě nedávno měla po dokončení prací zvládnout odbavit 12 milionů cestujících ročně, tolik jich však letiště odbaví nejspíše už letos. Aktualizovaný návrh počítá s kapacitou terminálu přibližně 19 milionů pasažérů ročně.

Rozšiřování má probíhat po etapách. Nejprve se bude pracovat na západní straně, poté na východní. Hotovo má být do roku 2031, po dokončení bude mít terminál 120 tisíc metrů čtverečních a 33 odletových bran. Rozšířen bude tak, aby byla v budoucnu možná jeho další expanze až na kapacitu 25 milionů pasažérů ročně.

Terminál Letiště Krakov po rozšíření. Zdroj: Krakow Airport

Terminál Letiště Krakov po rozšíření.
Zdroj: Krakow Airport

Optimistický scénář výstavby dráhy počítá se zahájením prací na přelomu let 2027 a 2028. I zde se bude pracovat po etapách, první část o délce 1 800 metrů má být dokončená v roce 2029, konečnou délku 2 800 metrů má krakovská ranvej získat do roku 2030. Do roku 2031 se pak plánuje dostavba pojezdových drah.

Jak uvedl web pasazer.com, boj krakovského letiště o povolení k výstavbě nové ranveje trvá již téměř 9 let. Aktuálně je projekt ve fázi žádosti o rozhodnutí ohledně vlivu na životní prostředí. Stavba jej má získat letos na podzim, očekávají se však odvolání ze strany obyvatel a některých organizací.

Letiště má v souvislosti s dráhou připravený také nouzový plán. Pokud by se se získáváním enviromentálního rozhodnutí objevily problémy, předpokládá se velká rekonstrukce současné ranveje. Vyžádalo by si to však asi tříměsíční uzavírku letiště. Pokud k naplnění krizového scénáře dojde, proběhne rekonstrukce v roce 2027. I tak by šlo s největší pravděpodobností jen o dočasné řešení.

Uvažovaná podoba nové přistávací a vzletové dráhy v Krakově. Zdroj: krakowairport.pl

Uvažovaná podoba nové přistávací a vzletové dráhy v Krakově.
Zdroj: krakowairport.pl

Nynější krakovská dráha je kromě špatného technického stavu také špatně vybavená systémy pro přistání za použití přístrojů. Disponuje pouze základní kategorií systému ILS CAT I, mlha pro ni tedy prakticky vždy znamená stop stav. Do budoucna to má změnit právě nová ranvej.

Letiště Krakov má s mlhou chronické problémy. Stojí v lokalitě, která během zimy trpí na mlhy opakovaně. V období minulých Vánoc byly odklony tamních příletů velmi časté, za Krakov zaskakovaly například letiště v Katovicích či Ostravě.

„Plánované investice umožní další zvýšení počtu odbavených cestujících a zlepšení provozní efektivity letiště. Investujeme do budoucnosti, abychom cestujícím poskytli moderní, bezpečné a pohodlné cestovní podmínky,“ uvedl člen představenstva krakovského letiště Janusz Kardasiński.

Letiště Krakov odbavilo v loňském roce 11,08 milionu cestujících. Meziročně šlo o 18procentní nárůst. Ve srovnání s rokem 2019 před pandemií bylo pasažérů více až o 32 %.

Tagy Krakov KRK Letiště Krakov Polsko
Žádné komentáře