Letecky k moři a zpět pod 2000 Kč. Aerolinky už loví cestující na příští léto
Po cestovních kanceláří zkouší i letecké společnosti přesvědčit své zákazníky, aby kupovali s výrazným předstihem letenky na letní dovolenou. Třeba
Po cestovních kanceláří zkouší i letecké společnosti přesvědčit své zákazníky, aby kupovali s výrazným předstihem letenky na letní dovolenou. Třeba i ročním. Jde o oboustranně výhodný byznys: aerolinky získávají peníze dopředu na špatnou zimu, výměnou za to nabízí často bezkonkurenčně nejnižší ceny.
Posun prodejů letenek na čím dál dřívější dobu je patrný dobře u easyJetu. Ještě před dvěma lety spouštěl prodeje na letní měsíce až na konci listopadu. Loni už na začátku listopadu a letos vypustil letenky do prodeje už tuto středu.
Ještě dříve vystartovaly s prodeji na příští prázdniny České aerolinie, postupně se přidávají další dopravci. Z Prahy má lety k moři takto dopředu například Ryanair nebo Wizz Air. Travel Service má začít s prodejem letenek pod svoji značkou SmartWings do dvou týdnů. Dopravce už v rezervačním systému některé letenky má, ale zatím jen zlomek: například na Mallorcu zatím jen dva lety týdně, ačkoliv letos na Baleárské ostrovy létal několikrát denně.
Prodejci letenek pozorují dva protichůdné trendy: velká část lidí kupuje letenky spíše kratší dobu před odletem, přibývá ale lidí, kteří neváhají koupit letenku téměř rok dopředu. „Díky nízkým cenám se nám zvětšuje skupina lidí, kteří kupují letenky takto dopředu. Teď už máme prodaných 6 tisíc letenek s odletem příští rok, loni jsme ve stejné době měli 4,5 tisíce letenek,“ říká Jan Marek, marketingový manažer portálu Letuška.
Aerolinky mají k dřívějším startu prodejů více důvodů. Chtějí například využít optimistickou spotřebitelskou náladu, kdy jsou lidi ochotnější už teď nakupovat na příští léto. „Pokud je letenka po Evropě za pár euro, zákazníci ji koupí s tím, že pokud jim do plánované cesty vejde jiná událost, letenku za pár stovek oželí,“ říká Věra Janičinová, ředitelka prodeje letenek ve Student Agency.
„Jeden důvod je neustále posouvající se doba vánočních nákupů a s tím spojených marketingových akcí. Dříve stačilo mít kampaň v listopadu, nyní, i díky množství produktů, začínají kampaně v září a říjnu,“ dodal Marek.
Současně si aerolinky dělají zásoby hotovosti na zimní měsíce, které jsou pro ně obtížnější a řada z nich spadne kvůli slabší poptávce do ztráty.
Prodejci letenek poznali velkou ochotu kupovat letenky hodně dopředu letos v červenci, kdy se začaly prodávat letenky Qatar Airways z Prahy. Kvůli nízkým cenám si lidé už v létě kupovaly letenky na květen 2018.
Pro cestující nabídky aerolinek znamenají často bezkonkurenčně nejnižší cestu pro dovolenou u moře. V Česku ale zatím bohužel ještě není zejména u letů do Středomoří příliš velká konkurence, čemuž odpovídají i ceny.
Vyplatí se proto porozhlédnout i v okolí, kde je větší konkurence. Například z Berlína, kde se na letišti Schönefeld přetahují u letů do Středomoří Ryanair a easyJet. Oba dopravci mají jinou cenotvorbu: zatímco easyJet se více drží původního modelu nízkonákladových dopravců a prodává až na výjimky letenky podle pravidla čím dříve koupená, tím levnější, Ryanair a Wizz s cenami během roku výrazněji hýbou a kupovat teď nemusí být nejvýhodnější.
easyJet tento týden spustil prodeje letenek až do příštího září, v celé sezóně se dají stále při troše hledání najít zpáteční letenky do středomořských destinaci za ceny běžně pod 100 euro za zpáteční, u řady destinací jsou ceny i pod 70 euro, tedy pod dva tisíce korun, zejména u červnových či zářijových odletů.
Jak se může lišit cena z Prahy a Berlína ukazuje příklad letu na Mallorcu v termínu 29. června – 6. července pro čtyřčlennou rodinu. Z Prahy se SmartWings je letenka vyjde 23 160 Kč včetně 15 kg kufru, z Berlína s easyJetem necelých 12 tisíc korun bez odbaveného zavazadla.
Cestovní kanceláře se už několik let snaží prodávat také zájezdy na léto už na podzim. Největší hráči chtějí přijít s prodejem na začátku listopadu.