Koženky dál zůstávají. ČD je nasadily i na povinně místenkový vlak vyšší kvality
Nedostatek moderních dálkových vozů přinutil České dráhy v posledních týdnech znovu nasazovat na své dálkové vlaky i vozy východoněmecké výroby
Nedostatek moderních dálkových vozů přinutil České dráhy v posledních týdnech znovu nasazovat na své dálkové vlaky i vozy východoněmecké výroby z přelomu 70. a 80. let, které neprošly žádnou modernizací.
V uplynulém týdnu se tyto vozy objevily například na povinně místenkovém vlaku IC Opavan, na což upozornil na svém twitterovém účtu exministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).
IC 518 Opavan, povinné místenky na koženku 😉🙈@ceske_drahy pic.twitter.com/cSvAe9tcPl
— Marian Jurečka (@MJureka) March 12, 2019
„Nejde o trvalý stav, ale o operativní náhradu za porouchaný plánovaný typ vozu,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.
České dráhy už dříve několikrát slíbily, že vozy řady B, které neprošly modernizací, postupně vyřadí. Konec se ale odsouvá. Tyto vozy jsou k vidění například i na Jižních expresech, čemuž nahrávají série výluk na čtvrtém koridoru. Dráhy na vytížených rychlících i expresech na trati Praha – České Budějovice nezvládají zachovat řazení.
České dráhy mají ve stavu stále zhruba 40 vozů ještě s původním červeným koženkovým potahem, celkem pak zhruba 400 vagónů klasické stavby UIC.-Y. Většina z nich je už revitalizována, má přečalouněné sedačky nebo opravené WC. „Revitalizací prošlo zhruba 85 % těchto vozů, které nyní ještě používáme,“ dodal Šťáhlavský. Podle něj jsou nemodernizované vozy řady B využívány především jako zálohy a náhrady vozů revitalizovaných, respektive jako záloha při výpadku vozu vyššího typu.
„K náhradám za vyšší typ vozu u vlaků vyšší kategorie vedené klasickými vozy, kterých týdně vypravíme přibližně 870, se jedná v průměru o zhruba 45 případů týdně, to je tedy přibližně jen 5 % vlaků,“ tvrdí Šťáhlavský. Nasazení na IC Opavan je podle něj výjimečné a od začátku roku k němu došlo zatím jen dvakrát. „Přednostně jsou jako náhrada nasazovány moderní typy vozů,“ řekl Šťáhlavský.
Vozy stavby UIC-Y byly dodávány do roku 1985. „Jsou to tedy výrobně vozy mladší než například stále používá DB v řadě spojů InterCity a další dopravci v Německu (Flixtrain), jejichž výroba byla ukončena v roce 1979. Vozy ze starších dodávek jsou ve větší míře již zrušené. Průměrný věk vozů 2. třídy řady B249 je tedy 37 let,“ upřesnil Šťáhlavský. Připomněl současně, že moderní klimatizované vozy typu UIC-Z nebo modernizované vozy typu UIC-Y (například Apee/Bpee/Bdpee a další) nasazují České dráhy i na běžné rychlíky, nejen ve vlacích vyšší kvality.