Konec: Kraj Vysočina po roce zrušil tendr na obchvat Jihlavy, účastníci se nechali vyloučit
Kraj chce zaktualizovat rozpočet stavby a vypsat výběrové řízení znovu, už potřetí.
Kraji Vysočina se ani napodruhé nepodařilo zadat v tendru stavbu jihovýchodního obchvatu (II/602) Jihlavy. Po roce od vypsání soutěže ji dnes zrušil s tím, že bylo vyloučeno všech šest účastníků. Podle písemné zprávy zadavatele na profilu kraje jde ale spíše o dobrovolný ústup firem, neboť vesměs odmítly předložit prodlouženou bankovní záruku.
To už dříve potvrdila firma Metrostav Infrastructure, která přišla s nejnižší nabídkou (359 mil. Kč). I u ní se v písemné zprávě zadavatele píše, že nedodala prodlouženou bankovní záruku. Firma to už v dubnu prezentovala tak, že dobrovolně odstupuje ze soutěže. Jako důvod uvedla vlekoucí se tendr a prudce rostoucí ceny materiálů (a jejich nedostatek) v důsledku války na Ukrajině. Kraj tehdy mluvil o oslovení druhého v pořadí, nakonec ale musel všechny účastníky vyloučit.
Zadávací řízení s předpokládanou hodnotou zakázky 455 milionů korun zahájil kraj 21. května 2021 s termínem pro podání nabídek do 28. června 2021. Řízení se táhlo mimo jiné kvůli námitkám a odvoláním účastníků.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) koncem loňského roku vyhověl námitkám sdružení Eurovia a Colas a zrušil výběr společnosti Metrostav Infrastructure. Šlo o další ze série sporů, ve kterém se řešila kvalifikace firmy Metrostav Infrastructure. U některých zakázek již podle úřadů firma kvalifikaci prokázala, u obchvatu Jihlavy dospěl ÚOHS k názoru, že kraj nepostupoval v souladu se zákonem.
Mluvčí kraje Jitka Svatošová dnes uvedla, že kraj se na tuto stavbu chystá vyhlásit novou soutěž, a to už třetí.
Vítěz prvního tendru (rovněž Metrostav Infrastructure) byl vybrán předloni na podzim, po průtazích radní loni na jaře zakázku zrušili a vypsali novou soutěž. Námitky proti vítězství Metrostavu tehdy podaly rovněž Eurovia a Colas, ÚOHS pak donutil kraj vybírat vítěze znovu.
Kraji přitom reálně hrozí, že kvůli neschopnosti dotáhnout tendr včas k podpisu smlouvu, přijde o peníze z dotací. Podle dřívějších informací má slíbeno 255 milionů korun z evropských fondů.
Jihovýchodní obchvat Jihlavy zahrnuje propojení silnic I/38 (konec stávajícího západního obchvatu Jihlavy) a silnice II/405. Původně chtěla krajská samospráva postavit najednou obchvat Jihlavy měřící 5,5 kilometru, stavbu později rozdělila na dvě části. Nyní chce kraj především aktualizovat rozpočet.
s využitím ČTK