obrazok-zdopravy

Jedinou tramvajovou spojnici centra Ostravy se zbytkem města přetne výluka, začne až po festivalech

Vizualizace rekonstrukce náměstí Republiky v Ostravě. Zdroj: AFRY CZVizualizace rekonstrukce náměstí Republiky v Ostravě. Zdroj: AFRY CZ

Dopravní podnik Ostrava představil opatření pro připravovanou rekonstrukci náměstí Republiky. Cena oprav klesla o desítky milionů.

V Ostravě se blíží začátek přestavby klíčového přestupního uzlu náměstí Republiky. Rekonstrukce začne 6. července, nutná výluka tramvajového provozu přijde na řadu až po oblíbených hudebních festivalech.

Od 20. července nebudou jezdit tramvaje v úseku Karolina – Náměstí Republiky. Jde o jedinou tramvajovou spojnici centra Ostravy se zbytkem města, které se tak co do dopravy prakticky rozdělí na dvě části. Jiná alternativní trať k úseku neexistuje, do budoucna by jí mohla být plánovaná trasa přes Dolní oblast Vítkovic a novou městskou čtvrť Žofinka.

Tři etapy

Rekonstrukce bude rozdělena na tři etapy. V rámci první fáze bude postupně omezena nejprve silniční doprava. Od 6. července dojde k úplnému uzavření obou jízdních pruhů ve směru do Poruby a jednoho pruhu ve směru do centra.

20. července naváže úplná výluka tramvajového provozu. Až do 29. listopadu nebudou jezdit tramvaje mezi zastávkami Náměstí Republiky a Karolina. Náhradní autobusová doprava pojede po trase Don Bosco, ÚAN, Karolina a Elektra v pravidelném intervalu tří až pět minut. V nočních hodinách bude náhradní autobusová doprava prodloužena až na Hlavní nádraží.

V příštím roce má pak podle představeného harmonogramu druhou etapou navázat rekonstrukce části Ústředního autobusového nádraží. Investiční akci následně uzavře rekonstrukce silnice a tramvajové trati na ulici Vítkovická.

Přestupní uzel Náměstí Republiky v Ostravě. Zdroj: Google Earth

Přestupní uzel Náměstí Republiky v Ostravě.
Zdroj: Google Earth

„Uvědomujeme si, že výluka v takto frekventovaném úseku bude pro cestující změnou, a uděláme vše pro to, aby byl provoz náhradní dopravy co nejplynulejší a dobře navazoval na stávající spoje. Museli jsme přeplánovat provozní zázemí i přemístit část tramvají do obou vozoven – v Porubě a centru města, aby byl zajištěn plynulý chod MHD na obou stranách výluky,“ uvedl šéf DPO Daniel Morys.

Veškeré podrobnosti k výluce najdou cestující na webu dpo.cz/vyluky2025. Novinkou je také možnost nastavit si personalizovaná upozornění o výlukách přímo do emailu nebo v aplikaci MojeDPO.

Upravené schéma tramvajové dopravy v Ostravě. Zdroj: DPO

Upravené schéma tramvajové dopravy v Ostravě. Zdroj: DPO

Ubude jedno nástupiště

Zanedbaný přestupní uzel, který dlouhodobě trápí špatný stavebně-technický stav, zrekonstruují za 315 milionů korun firmy IMOS Brno a Monvia Morava. Původně odhadovaná cena zakázky byla 370 milionů.

Aktuálně jsou na Náměstí Republiky tři tramvajová nástupiště, jejich počet bude zredukován na dvě. Zjednoduší se tak přestupní vazby. Přístup na nástupiště ulehčí travelátory i výtahy. Opraven bude také podchod, přibudou v něm bezpečnostní kamery a město připravuje vznik služebny městské policie.

„Projekt přinese změny a zlepšení pro všechny cestující. Společně se zlepšením prostředí se zvýší také kvalita tramvajové dopravy, redukce kolejí na dvě a prodloužení nástupní hrany umožní plynulejší přestupy,“ uvedl již dříve ostravský magistrát.

Vizualizace rekonstrukce náměstí Republiky v Ostravě.
Zdroj: AFRY CZVizualizace rekonstrukce náměstí Republiky v Ostravě.
Zdroj: AFRY CZVizualizace rekonstrukce náměstí Republiky v Ostravě.
Zdroj: AFRY CZ
Tagy dopravní podnik ostrava DPO náměstí republiky ostrava
6 komentářů