Hasiči pražského letiště slaví 80 let. Přibyly moderní schody, brzy dorazí nové Panthery

V souvislosti s připravovanou paralelní dráhou je do budoucna v plánu nová hasičská stanice.
Hasičský záchranný sbor Letiště Praha slaví v letošním roce 80. let. První písemná zmínka o požárním útvaru na Ruzyni je z roku 1945. Jak však uvedl šéf letištních hasičů Pavel Hošek, můžeme předpokládat, že v organizované formě byla požární ochrana na letišti zajištěna již od jeho založení, tedy od roku 1937.
Ročně vyjíždějí letištní hasiči ke zhruba 600 zásahům. Nejčastěji jsou to úniky pohonných hmot nebo hlášení kouřových čidel. Doplňují je asistence a zásahy v nejbližším okolí, například u nehod na dálnicích D7, D6 a D0. Časté jsou také plané poplachy.
Letištní hasičský sbor čítá 104 lidí. Výjezdových hasičů má 84, rozděleni jsou do čtyř směn. Dále se skládá z osmi denních zaměstnanců a 12 spojařů. 11 z nich jsou žen. Na jedné směně slouží 21 hasičů. Rozděleni jsou do jednotlivých družstev. Dvě jsou určena pro zásahy v leteckém provozu, jedno pak slouží pro intervenci v budovách. V případě havárie většího rozsahu vyjíždějí všechna družstva.
V areálu letiště se nachází dvě hasičské stanice – jedna centrální a jedna pobočná. Vyjet musí vozy do 45 vteřin, to proto, aby se do 2 až 3 minut dostaly kdekoliv v areálu letiště a mohly zasáhnout. Do budoucna je v souvislosti s plánovanou výstavbou nové paralelní dráhy připravovaná zcela nová pobočná stanice. Už ta současná centrální byla vzhledem k letitým plánům na paralelní dráhu budována ve své současné poloze.
„Letištní hasiči mají stejný odborný nástupní výcvik jako hasiči státní, a stejně tak jsou školeni i v dalších oblastech požární ochrany, jejich specifikace se však faktem, že působí na letišti, trochu liší,“ uvedlo Letiště Praha.
V rámci výcviku trénují taktiku zásahu na letadla, učí se pracovat se speciální technikou a rozdílný je i objem potřebných znalostí. Každý letištní hasič totiž musí znát jednotlivé modely letadel a jejich prostory, postupy evakuace z letadla a možnosti vstupu do letadla.
Hasiči musí také umět komunikovat s řídicí věží, posádkou letadla, handlingem a samozřejmostí je znalost pojezdového a dráhového systému letiště, stejně jako veškerých objektů v areálu.
Jádro hasebního zásahu tvoří speciály Rosenbauer Panther. Letištní hasiči mají čtyři – dva moderní 4. generace a dva 3. generace z let 2008 a 2009. Na konci roku by měla být nejstarší dvojice obměněna (a nabídnuta spřáteleným letištím), čímž se generace speciálů Panther se na Ruzyni sjednotí.
Další vozidla letištních hasičů slouží jako podpůrná. Poměrně nedávno přibyly u hasičů záchranné požární schody k evakuaci osob nebo cestujících z letadla, pokud letadlo není na stojánce. Využijí se například při nutnosti rychlé evakuace například cestujícího se zdravotními komplikacemi. Dojet k letadlu mohou v jakémkoliv místě areálu letiště, zvládnou i jízdu a zásah v terénu. Ochranu proti případnému požáru zajistí suchovod či proudnice. Moderní technologie pak zajistí automatickou regulaci ke konkrétnímu typu letadla.
„Budoucnost letištních hasičů je jasně daná s budoucností letiště. Nikdo ještě nevymyslel mohutnější a bezpečnější dopravu, než jsou letadla. Cestujících přibývá, chceme mít letiště pro cestující bezpečné. Když se bude rozvíjet letiště, budou se určitě rozvíjet i hasiči – jak počtem, tak svojí vybaveností a samozřejmě základnami tak, aby z nich byl co nejrychlejší dojezd do tří minut k zásahu v jakémkoliv prostoru areálu letiště,“ shrnul svůj pohled na budoucnost HZS Letiště Praha jeho šéf Pavel Hošek.
Na Ruzyni zůstalo letadlo po ruské aerolince, poslouží letištním hasičům