Golden Gate Bridge Napajedla. Nový dálniční most bude mít stejnou barvu jako legenda v USA

Vysouvání dálničního mostu přes řeku Moravu v Napajedlech. Foto: ŘSDVysouvání dálničního mostu přes řeku Moravu v Napajedlech. Foto: ŘSD

Nový dálniční most má být hotový do konce letošního roku.

Stavební společnost FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby pokročila s budováním dálničního mostu přes řeku Moravu. Vzniká u Napajedel jako součást dálnice D55. Svým rozpětím 115 metrů a obloukem s výškou 20 metrů bude druhým největším na Moravě. Ocelová konstrukce včetně oblouku bude vážit více než 1 700 tun.

O posunu v pracích informovalo v tiskové zprávě Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Aktuálně začal druhý výsun ze tří. Během pár dnů bude konstrukce posunuta o dalších 46 metrů.

Podle ŘSD má být nový most unikátní nejen netradičním technickým řešením ocelové konstrukce. Bude mít barvu ve stejném odstínu, jako legendární most Golden Gate Bridge v San Franciscu. Hotovo by mělo být ještě letos.

Přes Moravu vzniká dálniční most, u Napajedel začalo jeho vysouvání

Ocelová konstrukce včetně oblouku bude vážit více než 1 700 tun. Sytě červenou barvu jsme s projektanty zvolili přesně v odstínu amerického Golden Gate Bridge, aby byl dominantou v okolí. Netradiční je také ocelová konstrukce v plné šíři dálnice, která bude společná pro oba jízdní směry. Obvykle stavíme mosty pro každý směr zvlášť, tedy pravý a levý. Netradiční technické řešení jsme zvolili také s ohledem na nebezpečí povodní na řece Moravě v této lokalitě, kde hladina může velmi rychle stoupnout až o čtyři metry. I proto most nestojí na pilířích. Dále šlo o zachování průjezdnosti lodní dopravy,“ vysvětlil ředitel Správy Zlín ŘSD Karel Chudárek.

Dálniční most D55 přes řeku Moravu. Foto: ŘSDVysouvání dálničního mostu přes řeku Moravu v Napajedlech. Foto: ŘSDVysouvání dálničního mostu přes řeku Moravu v Napajedlech. Foto: ŘSDVysouvání dálničního mostu přes řeku Moravu v Napajedlech. Foto: ŘSDVysouvání dálničního mostu přes řeku Moravu v Napajedlech. Foto: ŘSDVizualizace dálničního mostu přes řeku Moravu v Napajedlech. Foto: ŘSDVysouvání dálničního mostu přes řeku Moravu u Napajedel. Foto: ŘSDVysouvání dálničního mostu přes řeku Moravu u Napajedel. Foto: ŘSDVysouvání dálničního mostu přes řeku Moravu u Napajedel. Foto: ŘSDStavba mostu na D55 Napajedla - Babice. Zdroj: ŘSDStav výstavby D55 k srpnu 2024. Foto: ŘSD

Směrové pruhy dálnice na mostě oddělí konstrukce ocelového oblouku a závěsů. Na něm bude zavěšený ocelový trám spřažený s betonovou deskou. Samotný oblouk je také ocelovým trámem o vnějších rozměrech 2,5 x 2,6 m, na něm bude most zavěšen na táhlech, která budou po dvojicích v sedmnácti řadách. Konstrukce mostu překlene řeku Moravu třemi výsuny.

Třetí výsun v únoru

„Poslední třetí výsun plánujeme dokončit v únoru 2025. Na jaře pak osadíme konstrukci na ložiska a zahájíme montáž ocelového oblouku, na kterou využijeme dva velké mobilní jeřáby z obou břehů Moravy. Následně nás čekají práce na spřažené železobetonové desce. Ta bude jednotná pro celou šířku mostu a spotřebujeme na ni více než 1000 metrů krychlových betonu,“ přiblížil harmonogram prací hlavní stavbyvedoucí ze společnosti FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby Ondřej Kubíček.

Zakázku na stavbu mostu získalo sdružení FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a MI Roads za 674 milionů korun bez DPH.

Tagy D55 D55 Napajedla -Babice Firesta-Fišer Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
12 komentářů