Francie zdaní velká SUV. Při nákupu lidé zaplatí 10 euro za každé kilo nad 1,8 tuny
Nákup větších SUV prodraží nová daň o tisíce eur.
Francie je první zemí na světě, která začne zohledňovat v daních i hmotnost auta. Od příštího roku vláda zavede novou daň pro všechna osobní vozidla nad 1,8 tuny s výjimkou elektromobilů. Půjde o jednorázovou platbu při nákupu vozidla. Opatření postihne především prodeje SUV.
O zavedení daně rozhodla po dlouhých jednáních francouzská vláda, výsledek je nakonec částečně kompromisem: řada ekologických organizací požadovala zdanění aut vážících více než 1,4 tuny. To by ale podle vlády až příliš postihlo automobilový průmysl.
Vláda chce podle serveru Les Echos motivovat obyvatele k nákupu lehčích a méně znečišťujících vozidel. Velký propagátor takzvané mikromobility Horace Dediu upozornil na svém twitterovém účtu, že průměrná hmotnost prodávaného vozidla výrazně narostla: ještě v roce 1960 auta vážila v průměru 750 kilogramů, loni průměrné vozidlo ve Francii vážilo 1,24 tuny. Průměrná obsazenost vozidel naopak klesá.
The average weight of cars [in France] was around 750 kg in 1960. In 2019, the weight of new cars sold in France was 1,240 kg.
— Horace Dediu (@asymco) October 19, 2020
Vláda stanovila daň ve výši deset euro za každé kilo nad limit 1,8 tuny takzvané pohotovostní váhy, opatření se tak dotkne opravdu jen největších vozidel z kategorie SUV. Pro srovnání: největší model Škody Kodiaq váží od 1,5 do 1,71 tuny podle typu motoru. Výjimku z placení budou mít elektromobily a větší rodiny, které používají rozměrnější vozidla. Vláda reaguje zavedením poplatku na rostoucí prodeje vozů kategorie SUV, ve Francii tvoří 41 % všech nových aut. „Znamená to větší spotřebu materiálu a energie, větší znečištění a méně dostupného veřejného prostoru,“ řekla ministryně pro proměnu životního prostředí Barbara Pompili.
L'alourdissement du parc automobile, c'est + de matériaux et d'énergie consommés, + de pollution, – d'espace public disponible. Le malus au poids que nous instaurons est un signal fort et nécessaire pour mieux prendre en compte l'empreinte écologique des véhicules les plus lourds
— Barbara Pompili (@barbarapompili) October 15, 2020