ETCS na baucuku. Subterra si koupila první lokomotivu, EffiShunter od CZ LOKO
Do výbavy lokomotivy patří i kamerový systém a výstražné majáky.
Stavební společnost Subterra ze skupiny Metrostav si pořídila první vlastní lokomotivu pro přepravu stavebních vlaků, takzvaných baucuků. V pátek převzala od výrobce CZ LOKO nový stroj EffiShunter 1000. Lokomotiva je vybavena systémem ETCS, přičemž Subterra tvrdí, že si takto vybavený stroj pořídila jako první stavební firma. Nákladný systém ETCS představuje postrach zejména pro menší provozovatele baucuků, na které se většinou používají desítky let staré lokomotivy.
Nový stroj Subterry bude využíván k přepravě stavebního materiálu a traťové mechanizace. „Až dosud jsme stavební materiál a techniku přesouvali po kolejích pomocí subdodavatelů či pronajatých lokomotiv. Nákup vlastního stroje nám zajistí větší samostatnost a dlouholetou perspektivu. Při výběru dodavatele jsme dali přednost zavedenému tuzemskému výrobci, který nám zároveň dává jistotu bezproblémového servisu a údržby,“ uvedl výrobně-technický ředitel společnosti Subterra Jaroslav Čižinský.
Subterra se podílí například na vylepšení úseku Mstětice – Praha-Vysočany, elektrifikaci a zdvoukolejnění trati Brno – Zastávka u Brna nebo elektrifikaci a zkapacitnění trati Uničov – Olomouc.
Působí i na Slovensku a v Maďarsku, podílí se například na rekonstrukci železničního uzlu Žilina nebo úseku Púchov – Povážská Teplá se dvěma tunely Milochov (1 861 m) a Diel (1 082 m).
CZ LOKO už prodalo téměř 50 lokomotiv EffiShunter 1000. Typ EffiShunter 1000 je dodáván se spalovacím motorem CAT C32 o výkonu 895 kW. Přenos výkonu je elektrický AC/AC. Kromě jednotného evropského zabezpečovače ETCS bude v tomto případě dosazen také národní vlakový zabezpečovač MIREL umožňující provoz v Česku a Slovensku. Do výbavy lokomotivy patří i kamerový systém a výstražné majáky.
„S lokomotivou bychom chtěli dodat i rozšířený sortiment služeb, především pravidelnou údržbu, troubleshooting a další, především online služby, které se pomalu, ale jistě stávají trendem i na železnici,“ doplnil vedoucí marketingu a zákaznických služeb CZ LOKO Michal Schaffer.
Smlouvu podepsaly obě firmy loni v dubnu, kontrakt zahrnuje i možnost nákupu dalších strojů.