Emisní sprint zamíchal registracemi aut, za srpen stouply téměř o třetinu
V Česku se za srpen přihlásilo na úřadech o téměř třetinu více aut než ve stejném měsíci loňského roku. Nejde
V Česku se za srpen přihlásilo na úřadech o téměř třetinu více aut než ve stejném měsíci loňského roku. Nejde ale o žádnou náhlou změnu chování spotřebitelů, ale efekt nových emisních norem. Kvůli nim si automobilky a jejich prodejci museli registrovat nové vozy na sebe, protože řadu vozidel si se změnou legislativy nemohou zákazníci nově registrovat. Prodávat je tak budou oficiálně jako ojeté, i když neujely třeba ani kilometr.
Vyplývá to ze statistik o počtu registrací nových vozidel, které zveřejnil Svaz dovozců automobilů. Podle nich se v Česku registrovalo za srpen 27 830 nových aut, o 31 % více než loni. Srpen přitom bývá kvůli prázdninám jedním z nejslabších měsíců v roce, letos je naopak nejsilnějším. Za celý rok registrace stouply o 4 % na 193 tisíc osobních aut.
Registrace za srpen navíc výrazně zamíchaly i pořadím značek. Například dlouhodobá jednička na trhu, společnost Škoda Auto, za srpen kvůli zkresleným statistikám spadla na nejnižší podíl v historii (23,97 %). Druhý zůstal Volkswagen s více než dvojnásobným nárůstem registrací, následovaný Hyundai. Na čtvrté místo se nečekaně dostal s nárůstem o 114 % Renault. Největší skok zaznamenal s růstem o 161 % Nissan, který je dlouhodobě v Česku v druhé desítce nejprodávanějších značek, v srpnu skončil sedmý.
Výrobci aut nesmí prodávat od 1. září auta, která nemají homologaci podle nových norem. Kvůli tomu se tak u velké části automobilek výrazně snížila nabídka motorizací. Například Volkswagenu vypadla téměř polovina modelů z nabídky.
Prodlevy s novou homologací vedou i k bizarním opatřením, kdy jsou auta hotová, ale nesmí se prodávat. Škoda Auto například plní milovické letiště novými vozy, které zatím oficiálně neplní emisní normy a čekají na razítka. Začne je prodávat až po získání povolení. Jiné firmy začaly auta registrovat samy na sebe nebo na dealery a budou vozy prodávat už jako ojeté, ale se značnou slevou.
Nový systém měřením emisí přitom Evropská komise zveřejnila teprve loni v červenci. Metodika má více odpovídat reálné spotřebě, nikoliv ideální jízdě, podle kterých auta vykazovaly často výrazně nižší emise, než jaké byly ve skutečnosti.
Některá vozidla mohou prodávat automobilky stále i bez nové homologace. „Směrnice 2007/46/ES umožňuje tzv. „výběh série“. U vozidel kategorie M1 se jedná o 100 kusů nebo 10 % vozidel, která byla v daném členském státě uvedena do provozu v průběhu předchozího roku. U ostatních kategorií je to dokonce 30 %,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Detailní informace má ministerstvo na svých stránkách.