Dvě úzkokolejky, zcela odlišné finance. Ve Slezsku přispívají téměř dvakrát víc než na jihu
Financování provozu na úzkorozchodných tratích z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně je už dlouho předmětem sporů mezi společností
Financování provozu na úzkorozchodných tratích z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně je už dlouho předmětem sporů mezi společností Jindřichohradecké místní dráhy a oběma dotčenými kraji. Spor se vyhrotil především v kraji Vysočina.
Má šéf JHMD Boris Čajánek ke svým finančním nářkům důvod? Ve srovnání s úzkokolejkou na druhém konci republiky, která vede z Třemešné do Osoblahy, má. Moravskoslezský kraj je k unikátní trati a provozu na ní mnohem štědřejší než Jihočeši a Vysočina.
Na „Osoblažce“ jezdí České dráhy, kterým kraj tamní provoz ročně dotuje částkou přes devět milionů korun. To představuje 156 korun na vlakový kilometr. „Z technického pohledu se jedná o trať s nejnižší produktivitou ze všech tratí v Moravskoslezském kraji. Problémy jsou s údržbou v zimě, chybí fréza na úzkorozchodku. Řeší se také časté poruchy úzkorozchodné lokomotivy řady 705, kdy musí nastoupit náhradní autobusy. Ale z pohledu potřeb obcí v lokalitě je trať k přežití nezbytná,“ říká náměstek hejtmana Jakub Unucka. Kraj navíc podle něj dává další statisíce ročně na jízdy historickými vlaky spolku Slezské zemské dráhy.
JHMD loni dostávala na Vysočině 83 korun za vlakový kilometr, celkem 13,7 milionu korun. Jihočeský kraj platí zhruba 87 korun za vlakový kilometr, celkem 18 milionů. Provoz na obou tratích je přitom fakticky postaven na stejných vozidlech, když jej táhnou především lokomotivy 705.9 a úzkorozchodné Balmy.
Na druhé straně nelze pominout ani argument kraje Vysočina, že přesně dodržuje uzavřenou smlouvu. Spor nerozlousklo ani ministerstvo vnitra. Navíc se nabízí i jiné srovnání: lokálky v jihočeské části Šumavy obsluhuje GW Train Regio, který vyhrál otevřenou soutěž. Nyní bere zhruba 90 korun za vlakový kilometr.
[yop_poll id=“27″]