Dopravci prodali za měsíc přes dva tisíce jednotných jízdenek na vlak
Zájem o jízdenku pro více dopravců předčil očekávání, nejvíce lidí si ji koupilo v testovacím provozu mezi Českou Lípou a Rumburkem.
První měsíc zkušebního provozu na dvou tratích ukázal, že mezi cestujícími je zájem o jednotnou jízdenku umožňující využívat na jedné trase služeb více dopravců na jeden doklad.
Státní podnik Cendis zveřejnil první data o prodaném počtu jízdenek za první měsíc provozu: na dvou tratích prodal celkem 2498 kusů jízdenek.
„Výsledek nás velmi příjemně překvapil, čekali jsme podstatně menší zájem,“ řekl Jan Paroubek, který je pověřen řízením státního podniku.
Testovací provoz probíhá na trasách Česká Lípa – Rumburk a Plzeň – Most. Větší zájem je o jízdenky mezi Českou Lípou a Rumburkem, kde bylo prodáno celkem 70 % všech jednotných jízdenek. Na trase jezdí České dráhy a Arriva. Mezi Plzní a Mostem jsou čtyři různí dopravci, (České dráhy, GW Train Regio, RegioJet ÚK a Die Länderbahn CZ). Do systému je zapojeno celkem 146 spojů pěti dopravců.
Testování má odhalit možné chyby a doladit vše tak, aby byl Systém jednotného tarifu v ostrém provozu plně funkční. Cestující podobný způsob odbavení znají z krajských integrovaných systémů. Systém jednotného tarifu bude od poloviny prosince se změnou jízdního řádu povinný pro všechny dopravce na spojích v závazku veřejné služby, u komerčních spojů bude záležet pouze na nich, zda se k němu připojí, či ne.
V první fázi mají dopravci nový systém v přenosných pokladnách i ve svých prodejních systémech. Během léta by mělo dojít ke spuštění e-shopu a prodeje přes mobilní aplikaci.
Zájem Cendis překvapil i proto, že systém jednotného tarifu je většinou dražší než jednotlivé jízdenky u dopravců. Ministerstvo dopravy chce zatraktivnit cestování s chystaným jednotným tarifem o nový věrnostní systém, který za roční poplatek 530 korun umožní nákup jízdenky o čtvrtinu levněji.
Věrnostní systém zatím s pracovním názvem SJT 25 Ministerstvo dopravy navrhuje ve dvou verzích: za 220 korun na 90 dní a za 530 korun na rok. Měl by fungovat prakticky stejně, jako IN25 u Českých drah, jízdenku automaticky zlevní o čtvrtinu. Součástí tarifu budou i síťové jízdenky v různé délce platnosti od týdne až po rok nebo traťové jízdenky.
„Jsme si vědomi toho, že velká část jízdenek se na železnici prodává levněji a ne podle kilometrického tarifu. Vytváříme však systém ucelených přepravních smluv, kdy doprava na určité trase může být provedena různými dopravci, s rozdílnou kvalitou nabízených služeb. Z logiky věci pak je flexibilní tarif dražší než cenové nabídky dopravců na konkrétní spoje. Do již nastavených cen SJT nezasahujeme, jenom rozšiřujeme nabídku pro pravidelnější cestující,“ řekl náměstek ministra dopravy Ladislav Němec.