Do stěn na dálnici D5 se pustily demoliční bagry. Náhrada bude vyšší a připravená na šest pruhů

Demolice protihlukové stěny na dálnici D5 u Drahelčic a Rudné. Foto: ŠvestkaDemolice protihlukové stěny na dálnici D5 u Drahelčic a Rudné. Foto: Švestka

Nové stěny budou mobilní a po chystaném rozšíření dálnice na šest pruhů se posunou.

Demoliční firma pustila své bagry do betonové protihlukové stěny, která chrání před zvuky provozu z D5 obyvatele Drahelčic u Prahy. Práce probíhají na 4. až 5. kilometru ve směru na Plzeň, na druhé straně komunikace u Rudné proběhly již dříve.

Protihluková stěna o proměnné výšce 3–5 metrů podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už neodpovídá současné intenzitě dopravy. Podle posledního sčítání dopravy projede těmito místy denně na 53 000 vozidel, z toho cca 30 procent tvoří nákladní auta a kamiony.

Demolice protihlukové stěny na dálnici D5 u Drahelčic a Rudné. Foto: ŠvestkaDemolice protihlukové stěny na dálnici D5 u Drahelčic a Rudné. Foto: ŠvestkaDemolice protihlukové stěny na dálnici D5 u Drahelčic a Rudné. Foto: ŠvestkaDemolice protihlukové stěny na dálnici D5 u Drahelčic a Rudné. Foto: ŠvestkaDemolice protihlukové stěny na dálnici D5 u Drahelčic a Rudné. Foto: ŠvestkaDemolice protihlukové stěny na dálnici D5 u Drahelčic a Rudné. Foto: Švestka

Místo původní stěny se částečně rozšíří krajnice, na kterou se dají podkladové panely. Na těch bude osazena nová, mobilní protihluková stěna o výšce 4–6 metrů.

Systém mobilní protihlukové stěny spočívá v použití uceleného systému betonových svodidel, ocelových sloupků a betonových pohltivých panelů. Celková délka nové bariéry proti hluku bude 556 metrů,“ popisuje mluvčí ŘSD Jiří Veselý.

Mobilní řešení

Doprava je místem stavby vedena v běžném režimu 2 + 2 s tím, že ve směru na Plzeň jsou jízdní pruhy zúženy a rychlost snížena na maximálních 80 km/h.

Stavba nové mobilní protihlukové stěny na dálnici D5 u  Rudné. Foto: ŘSDStavba nové mobilní protihlukové stěny na dálnici D5 u  Rudné. Foto: ŘSD

Stěna vyjde na téměř 57 milionů, hotová by měla být do konce června.

Mobilní stěna se na místě použije proto, že ŘSD plánuje celý úsek D5 mezi Prahou a Berounem rozšířit na šest pruhů a pevná stěna by se tak musela opět brzy bourat. Rozšíření nyní prochází hodnocením vlivu na prostředí EIA. Na veřejném projednávání se však naprostá většna obcí postavila proti.

Vadí jim totiž už i hluk současné dálnice, na který jsou podle nich veškerá protihluková opatření krátká. Nejtvrdším způsobem se proti rozšíření denně ucpaného úseku postavil starosta Rudné, který zpochybňuje i účinnost nově vybudovaných stěn u obce.

Obce nechtějí rozšíření D5 na šest pruhů. Kritika zní i z Prahy, podpořilo by to růst předměstí

ŘSD provozuje D5 protizákonně, hygienická výjimka už dávno skončila,“ uvedl starosta na projednání EIA. Úředníkům pohrozil, že v boji proti hluku se obec chystá využít všechny prostředky.

D5 mezi Prahou a Berounem patří mezi nejvytíženější úseky dálniční sítě v zemi. Její úprava na šestipruh se plánuje už řadu let.

Tagy D5 dálnice D5 Protihlukové stěny Rudná
26 komentářů