Deset let v modrobílé. Některé vlaky dosud ČD nestihly přelakovat
Před deseti lety to byla zpráva, která zejména mezi železničními fanoušky vzbudila velký rozruch. Tehdejší generální ředitel Petr Žaluda představil
Před deseti lety to byla zpráva, která zejména mezi železničními fanoušky vzbudila velký rozruch. Tehdejší generální ředitel Petr Žaluda představil nový designový manuál od Studia Najbrt, který znamenal sjednocení do modrobílé barvy.
„Všechny moderní firmy dbají na to, aby měly jasný korporátní vzhled. Podívejte se na letecké dopravce, bankovní pobočky, čerpací stanice nebo řetězce restaurací. Většinu z nich poznáte na první pohled už na dálku. Vlaky Českých drah musí být také jasně identifikovatelné,“ řekl tehdy Žaluda.
Deset let poté emoce zejména z diskuzních fór zmizely, modrobílé vlaky se staly v podstatě standardem Českých drah. Spolupráce se Studiem Najbrt ale v podstatě skončila v roce 2017. „Ty protesty jsou vždycky na začátku než si na to lidé zvyknou a pochopí, že to je ku prospěchu,“ řekl Aleš Najbrt ze Studia Najbrt.
„Cílem bylo v době otevírání trhu sjednotit design a image Českých drah. Design se postupně vyvíjel a upravoval na základě praktických zkušeností z denního provozu, proto se mohou některé detaily mírně odlišovat, například barva střechy či piktogramy,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Podle něj design bude i nadále reagovat na aktuální potřeby vzniklé při provozu a rozvoji služby. „Jde například o možnost vizuálně zdůraznit určení některých vozů pro vybrané služby, jako je například přeprava jízdních kol. Tyto úpravy menšího rozsahu již realizujeme ve vlastní režii,“ dodal Šťáhlavský.
Většina vozidel Českých drah je už v novém designu. Výjimkou jsou pendolina, u kterých se ani přelakování nechystá. „Do aktuálně platného designu Najbrt byla většina vozidel upravována při příslušných stupních oprav nebo modernizací. Většina vozidel tak je v současnosti už ve vnějším designu Najbrt, kromě motorových vozů a jednotek, hlavně Regionova. Kromě toho jsou vyčleněná vozidla, která mají reklamní / propagační design nebo retro design. S aplikací vnitřního designu se začalo o něco později,“ dodal Šťáhlavský. Nové vlaky jsou už dodávány vždy do designu Studia Najbrt.
Podle Českých drah nový design splnil očekávání v oblasti sjednocení vzhledu vozidel a jejich příslušnosti k Českým drahám na otevřeném trhu. „V minulosti před jeho zavedením byl vzhled vozidel roztříštěn a byly využívány různé typy nátěrů a barevných kombinací u hnacích vozidel i u osobních vozů,“ dodal Šťáhlavský.
Studio Najbrt začalo se skupinou České dráhy pracovat v roce 2006, kdy vyhrálo soutěž na logo a jednotný vizuální styl ČD Cargo. „Poté jsme pracovali na novém orientačním systému pro nádraží, změnili kompletně normy piktogramů pro ČD, doporučili a zavedli nové firemní písmo ČD Fedra a společně s lidmi z marketingu navrhli barevné řešení vlakových souprav ČD včetně nových Railjetů. Rakouští partneři byli překvapeni, že České dráhy mají vše kompletně vyřešené a mohli tak Railjety „obarvit“ našimi barvami i piktogramy,“ dodal Najbrt. Připomněl, že hotové je i nové logo Českých drah, které ale dopravce zatím nepoužil. „Naše práce pro ČD se výrazně omezila v roce 2013 s příchodem nového ředitele Dalibora Zeleného. Poté jsme už s drahami spolupracovali jen výjimečně,“ dodal Najbrt.
České dráhy aktuálně žádné zásadní změny v designu nechystají.
[yop_poll id=24]