Delfín letos nevyjede, nedorazí ani do Česka. Nadšenci odložili návrat legendárního vlaku

Zkušební jízdy odhalily problémy s rozvody elektřiny.
Velká premiéra renovované jednotky VT 18.16 DR do provozu s nostalgickými vlaky se odkládá na příští rok. Pár týdnů poté, co spolek železničních nadšenců SVT Görlitz poprvé po letech oprav ukázal vlak na veřejnosti a začal prodej zájezdů s tímto vlakem, přišlo rozhodnutí odložit restart na příští rok.
SVT Görlitz o tom informovala na svém facebookovém profilu. Padá tak plánovaná jízda vlaku letos v září do Česka, na kterou se již prodávaly jízdenky.
„Bohužel se objevují nečekané problémy v oblasti elektrických rozvodů, na které jsme přišli až při uvedení do provozu. Dále je potřeba ještě pracovat na brzdovém systému,“ vysvětlují nadšenci, proč zrušili všechny plánované jízdy na letošní rok.
Historický vlak vyrobený v tehdejší NDR v roce 1963 jezdil v minulosti i do Česka na mezinárodních expresech Vindobona a Karlex.
Mezi železničními fanoušky v Německu je o jízdy velký zájem. Spolek se spojil s cestovní kanceláří Maertens na organizaci speciálních jízd. V druhé polovině září měla jednotka zavítat i do Česka.
80 tisíc hodin práce
Renovace jednotky vyšla na více než sedm milionů eur, na část přispěl stát. Další náklady pokryly dary, členové spolku odpracovali na této akci přes 80 tisíc hodin.
Delfín jezdil na Vindoboně (Berlín – Praha – Tábor – Vídeň) v 70. letech, až do začátku 80. let se objevoval i na vlacích Karlex (Berlín – Vojtanov – Karlovy Vary) a Karola (Lipsko – Vojtanov – Karlovy Vary). V Československu se stal symbolem elegantních dálkových expresů, kouzlo mu dodávaly cesty za železnou oponu. Jednotky zvládaly rychlost až 160 km/h. Výkon dvojice motorů byl 2 000 koní. V jednotce bylo možné dle sezóny a poptávky měnit počet vozů, nabízely 160 až 300 míst včetně jídelního vozu. Vindobona byla v té době povinně místenková a v příhraničních oblastech byla vnitrostátní přeprava omezena.
Netradiční bylo například řešení 2. třídy v motorových vozech ve velkoprostorovém oddíle se sedačkami v leteckém uspořádání za sebou s možností otáčení podle směru jízdy. Neobvyklý tvar motorové jednotky s výrazným „nosem“, který ji odlišil od všech ostatních vlaků, a jízda za železnou oponu vytvořily z Vindobony jednu z největších železničních legend nejen u nás, ale v celé střední Evropě.
Video: Delfín se vrací. Legendární jednotka známá z Vindobony a Karlexu opět vyjela vlastní silou