Další zpoždění Boeingu 777X. Poprvé vzlétne nejdříve na podzim
Problémy s novými motory GE9X jsou důvodem dalšího odložení prvního letu letadla Boeing 777X. Letadlo, které mělo původně vzlétnout ještě
Problémy s novými motory GE9X jsou důvodem dalšího odložení prvního letu letadla Boeing 777X. Letadlo, které mělo původně vzlétnout ještě letos v červnu, nakonec čeká první let nejdříve na podzim. Pro Boeing bojující s uzemněním 737 MAX jde o další nepříjemnou zprávu, zpoždění značně ohrožuje plánované dodávky prvním zákazníkům.
Zpoždění oznámil na pařížském aerosalonu šéf GE Aviation David Joyce. Podle firmy testování motoru ukázalo některé chyby, na jejichž příčinu sice už firma přišla, musí ale znovu motor testovat. Teprve po schválení změn provedou na osmnácti již vyrobených motorech změny. Podle GE bude možné s letadlem poprvé letět na konci letošního roku.
Problém se objevil při finální fázi testování za extrémních podmínek, které nejsou běžné pro provoz letadla, ale nutné pro samotné schvalování. Šlo o nadměrné opotřebení titanových částí statoru. Rychlejší opotřebení dílů by znamenalo pro aerolinky problém: častější opravy motorů. Podobné problémy měl výrobce motorů Rolls-Royce s motory pro dreamlinery. GE už vyvinula odolnější díly, ale musí je znovu testovat.
Zpoždění o téměř půl roku může mít dopad na první zákazníky, Emirates a Lufthansu. Boeing sice oficiálně neoznámil termín prvního letu, šéf Emirates Tim Clark v rozhovoru pro Seattle Times uvedl, že jim firma oznámila termín 29. června. Ten už ale neplatí.
Emirates mají první 777X převzít přesně za rok, termín ale není už příliš reálný. Obvyklá doba schválení celého letadla je rok od zkušebního letu, po skandálu se 737 MAX se dá očekávat, že úřady budou letadlo schvalovat důkladněji. Boeing uvedl, že stále očekává předání prvního letadla příštího roku. Problém postihne i dodavatele Boeingu, výroba letadla se nemůže rozjet zcela podle původních plánů.
Nový motor GE9X bude největším motorem pro proudová letadla na světě. Vychází z motoru GE90, oproti nim má být ale o deset procent úspornější. Průměr dmychadla je 134 palců (340 cm), nejvíce ze všech motorů. Lopatky jsou z kompozitních materiálů. Jsou lehčí a pevnější, než například z titanu. Lopatek je oproti předchůdci méně: místo 22 celkem 16. Průtok vzduchu přes motor je větší, díky čemuž je i úspornější.
Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10. Letadlo má skládací konce křídel, které mají umožnit využít stávající infrastrukturu letišť a současně za letu využít výhody delšího křídla. Rozpětí bude 72 metrů. Letadlo bude svoji délkou nejdelším osobním letadlem, celkem měří 76,7 metru.
Aerolinky si u Boeingu objednaly zatím 344 kusů tohoto letadla, nejvíce Emirates a Qatar Airways. Prvním zákazníkem bude Lufthansa.