Další (ne)zdvihací most přes Labe. SŽDC se pouští do úseku Lysá – Čelákovice
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v těchto dnech zahajuje práce na rekonstrukci úseku Lysá nad Labem – Čelákovice. Jde o
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v těchto dnech zahajuje práce na rekonstrukci úseku Lysá nad Labem – Čelákovice. Jde o optimalizaci mezistaničního úseku, jejíž hlavní součástí je výstavba nového železničního mostu přes Labe nedaleko Čelákovic.
Zakázku získaly společnosti Eurovia, GJW Praha a Elektrizace železnic Praha, cena činí 1,47 miliardy korun bez DPH. Odhadovaná cena při vypisování zakázky byla 1,284 miliardy bez DPH. S financováním stavby pomůže Evropská unie prostřednictvím programu CEF (Connecting Europe Facility).
Náplní stavby bude rekonstrukce železničního svršku a spodku, proběhnou také úpravy nástupišť v zastávce Čelákovice-Jiřina, železničních přejezdů, mostů, pozemních objektů pro technologii, přístřešků pro cestující, trakčního vedení či sdělovacího a zabezpečovacího zařízení.
Hlavním cílem je podle SŽDC odstranit nedostatečnou kapacitu dráhy pro narůstající počet přepravených cestujících a zvýšit traťovou rychlost až na 140 kilometrů za hodinu (dnes 100 km/h). „Klíčovou součástí stavby bude výměna mostu přes Labe, který nevyhovuje současným potřebám železniční dopravy zejména kvůli svému šířkovému uspořádání,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Starý most u Čelákovic bude nahrazen novou nosnou konstrukcí, úprav dozná i spodní stavba. Po přestavbě bude mít most podjezdnou výšku pro lodě minimálně 5,25 metru (dnes 4,7 metru), stavebně bude připraven na podjezdnou výšku sedm metrů. Jinými slovy bude připraven jako zdvihací most, zatím ale nebude osazen zdvihací technologií. Bude tak sdílet osud železničního mostu v Kolíně, který je na tom už několik let stejně. Labe má být podle plánů splavné pro velké (i kontejnerové) lodě až do Pardubic, nedaří se ale prosadit zdymadlo u Přelouče.
S ohledem na vysoký rozsah osobní dopravy ve špičce je součástí stavby zřízení definitivní odbočky Káraný, která rozdělí dnešní úsek mezi Lysou nad Labem a Čelákovicemi na dva. Hlavní stavební práce začnou v březnu příštího roku, kdy se předpokládá zahájení dlouhodobých výluk. Konec stavby se pak plánuje na listopad 2021, do konce května 2022 budou probíhat dokončovací práce. Ještě letos by se měla postavit technologická budova odbočky Káraný společně s potřebným zabezpečovacím zařízením. Odbočka zůstane zachována i po stavbě pro zmírnění vlivu výluk při udržovacích pracích.
Příští rok začne rekonstrukce obou traťových kolejí v úseku Lysá nad Labem – Káraný a spodní stavba definitivního mostu přes Labe i provizorní mostní konstrukce. V roce 2021 se pak bude pokračovat v úseku Káraný – Čelákovice.
Stavba je součástí chystané rekonstrukce celého ramene od Prahy po Hradec Králové, jehož jednotlivé úseky jsou v různé fázi přípravy. Přestavbou už prošla stanice Čelákovice. Trať slouží mimo jiné i jako objízdná trasa k prvnímu koridoru.