posily_do_teamu

Čtyři pražské mosty jsou ve velmi vážném stavu. Chystá se několik velkých rekonstrukcí

Most Bystrá přes D10. Stav v roce 2018. Foto: HOP - Hnutí Občanů Počernic s podporou PirátůMost Bystrá přes D10. Stav v roce 2018. Foto: HOP - Hnutí Občanů Počernic s podporou Pirátů

Opravy všech z nich jsou v různém stádiu příprav.

Pražská Technická správa komunikací (TSK) na setkání s novináři popsala aktuální stav mostů v metropoli a stav příprav jejich oprav a rekonstrukcí.

TSK má podle svého ředitele Filipa Hájka ve své správě celkem 628 mostů. Jde téměř o všechny pražské mosty kromě těch železničních. K nim se řadí i lávky, podchody či galerie, u všech probíhají pravidelné inspekce a každý má svou digitální „zdravotní kartu“. Ročně se opraví okolo 40 z nich, opravami jich prošlo zatím 25 procent.

Na stav mostů se používá klasifikace 1-7, čím vyšší číslo, tím horší stav. „Například předloni otevřená lávka HolKa už je nově ve dvojce,“ uvedl Hájek.

Sedmý, tedy velmi špatný stav, se nyní týká v Praze čtyř mostů, kterým se musí TSK intenzivně věnovat. Představuje to zejména instalaci podpěr konstrukce, které zabraňují zborcení. Jde o most Bystrá přes dálnici D10 u Horních Počernic, most u stanice metra Vltavská a o mosty na Ohradě a v Kolbenově ulici.

Opravy všech z nich jsou v různém stádiu příprav. „Půlka mostu na Ohradě se bude dělat letos, druhá příští rok,“ uvedl náměstek TSK pro investice Josef Richtr. Most přes D10 se bude opravovat i v souvislosti s rozšíření tamního úseku D10 na šest pruhů, očekávané náklady jsou podle Richtra 10-15 milionů korun.

K opravě mostu na Vltavské se pak TSK dostane až v souvislosti s připravovaným projektem Vltavské filharmonie, která změní dopravní situaci v celém širším okolí.

Auta do tunelů, nový vestibul metra a železniční viadukt. Jak se změní Praha s Vltavskou filharmonií

Co se týče velkých mostů přes Vltavu, tak nejhorší stav je u Libeňského soumostí, TSK ho označuje číslem 6. Jeho rekonstrukce se plánuje 20 let, už předloni Praha rozhodla o jeho nahrazení tvarovou replikou. Od loňského podzimu je na hlavní části mostu zastaven provoz tramvají, auta a chodci se však po něm stále pohybovat mohou.

V lednu TSK získalo stavební povolení na inundační část mezi Voctářovou a Štorchovou ulicí, ostatní povolení leží zatím na stavebním úřadu. „Počítáme, že v první polovině května oficiálně zahájíme práce na soumostí. Předpolí hlavního mostu jsou podepřené, intenzivně se tam bude až do konce roku projektovat,“ popsal Richtr.

Stav mostů v Praze. Zdroj: TSK

Hlavní zhotovitel mostu je sice již vysoutěžen, projekt se však mění za pochodu a nově požadované objekty je nutné soutěžit zvlášť. Už nyní jich je podle Richtra pět, například podchod pod Vojanovou ulicí, který požaduje Praha 8. „Je to ultrasložitá stavba, nejsložitější projekt, který TSK kdy měla,“ podotkl Richtr.

Mosty přes Vltavu zatím čekají

Ve špatném stavu jsou na šestém stupni klasifikace také Hlávkův, Čechův a Palackého most.

U Hlávkova mostu probíhají projekční práce na povolení záměru, územní rozhodnutí již máme,“ uvedl náměstek. Oprava bude mít dvě etapy: nejprve se vymístí inženýrské sítě do hotového kolektoru pod Vltavou a po uvolnění prostoru se přistoupí k postupné demolici.

Dále se TSK věnuje postupné opravě Mostu Barikádníků, kde se opravují římsy a izolace. Letos se také budou opravovat ochozy Mostu Legií, zde se dokončuje studie oprav. „Je to složitá záležitost, objevili jsme pozůstatky původního řetězového mostu směrem na Újezd,“ posal Richtr.

Na přidělení financí pak čekají opravy Palackého mostu, další práce budou probíhat i na tom Barrandovském, který by měl letos po komplikované rekonstrukci projít kolaudací a v příštím roce proběhne sanace vnějších povrchů.

Praha chystá půlmiliardovou rekonstrukci Čechova mostu. Potrvá 30 měsíců

Do údržby mostů plyne podle Filipa Hájka každoročně v průměru 400 milionů korun. Konkrétně loni šlo na stálý monitoring stavu všech mostů a jejich údržbu přes 600 milionů korun oproti 250 milionům v roce 2019. Investiční náklady na rozsáhlé rekonstrukce jsou pak financovány zvlášť.

V rámci podchodů a lávek si TSK pochvaluje také antigrafiti program. „Spousta míst už vypadá dobře, podchody natíráme fasádní okrovou barvou a vzniklé graffiti během jednoho týdne zamazáváme,“ uzavřel Hájek.

Stav mostů v Praze:

Demolice jedné z částí Libeňského soumostí. Foto: TSKDemolice inundačního mostu Libeňského soumostí. Foto: Jan Nevyhoštěný / Zdopravy.czLibeňský most. Foto: TSKLibeňský most, část na holešovické straně. Foto: Jan SůraDetaily stavu Libeňského mostu. Foto: TSKHlávkův most po opravě části povrchu. Foto: TSKHlávkův most. Pramen: TSK PrahaHlávkův most. Pramen: TSK PrahaHlávkův most. Pramen: TSK PrahaHlávkův most. Pramen: TSK PrahaOprava poškozené koleje na Ohradě. Foto: Jan Sůra
Tagy havarijní stav mostů Technická správa komunikací hl. m. Prahy
6 komentářů