České dráhy uhájily v Ústeckém kraji část tratí, na Lounsko míří Länderbahn
České dráhy budou s největší pravděpodobností zajišťovat i po prosinci letošního roku provoz osobních vlaků z Děčína do Liberce nebo
České dráhy budou s největší pravděpodobností zajišťovat i po prosinci letošního roku provoz osobních vlaků z Děčína do Liberce nebo z Lovosic do České Lípy. Na Lounsku je naopak má vystřídat společnost Die Länderbahn (DLB), v které mají většinu italské státní železnice.
Vyplývá to z rozhodnutí ústeckých krajských radních, podle kterých bude kraj dál jednat s těmito dopravci o smlouvě. K přímému zadání kraj dospěl poté, co oslovil všechny dopravce na tuzemském trhu a obě firmy nabídly nejlepší ceny. Oznámení o přímém zadání zveřejnil už kraj na úřední desce.
Kraj zatím nechce uvést, za jakou přesnou cenu budou dopravci jezdit. „V jednotlivých oblastech budou teprve probíhat první schůzky jednání o smlouvě a bude ještě podrobněji specifikována výbava a rozsah případné modernizace vozidel, nebudeme proto uvádět konkrétní cenu,“ řekl krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek. Podle něj v případě souboru tratí pro DLB je nabídková cena kolem 120 korun za kilometr, u Českých drah 140 korun.
V případě Českých drah jde o soubor tratí s výkony 1,83 milionu vlakokilometrů ročně. Jedná se o linky U11 Česká Lípa – Postoloprty, U25 Most – Moldava (jen přímé vlaky z Ústí nad Labem), L2 Děčín – Česká Lípa – Liberec (osobní vlaky) a úplně nová linka U52, která má přinést přímé spojení Žatce a Ústí nad Labem.
České dráhy nabídly kraji kombinaci vozidel, které už nyní na tratích jezdí, tedy jednotky RegioShark a Regionovy. Není ale jisté, zda se ještě nabídka nezmění. „Byli jsme Ústeckým krajem osloveni a aktuálně pokračují tržní konzultace, v rámci nichž se upřesňují požadavky kraje na rozsah dopravní obslužnosti, vozbu a služby,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.
K zakázce byla původně nejblíže společnost Die Länderbahn (DLB), která na tratě chtěla nasadit soupravy Siemens Desiro. Ta do Česka chtěla přesunout poté, co prohrála soutěž o provoz vlaků v části Saska s přesahem do Libereckého kraje. Veřejná zakázka ale není stále dokončená, tamější úřady vítěznou firmu zatím nepravomocně vyřadily. V praxi by se tak mohlo stát, že by dopravce neměl na tratích v Ústeckém kraji s čím jezdit a proto oznámil, že odstupuje.
DLB má naopak jezdit na souboru tratí, které jsou hlavně na Lounsku. Jde o balíček s provozem 1,2 milionu kilometrů ročně. Zakázka se týká provozu na linkách, které kromě Ústeckého kraje obsluhují i Středočeský kraj. Jde o spoje linky U12 z Oseka přes Most a Louny do Rakovníka, linky U14 z Jirkova přes Chomutov a Žatec do Lužné u Rakovníka a víkendový provoz na trati z Chomutova do Vejprt. Počty spojů, které kraj objednává na těchto tratích pro dalších deset let, jsou stejné jako dosud. Na ně má DLB nasadit jednotky RegioSprinter, které bude mít dostupné.