ČD přijdou o další tratě, Ústecký kraj bude jednat o provozu s jinými dopravci
Radní Ústeckého kraje v pondělí odsouhlasili, že o zakázce na zajištění provozu vlaků v Ústeckém a částečně Libereckém kraji budou
Radní Ústeckého kraje v pondělí odsouhlasili, že o zakázce na zajištění provozu vlaků v Ústeckém a částečně Libereckém kraji budou dál jednat se třemi dopravci. Nejsou mezi nimi České dráhy, které dosud provoz na těchto tratích zajišťují.
„Rada Ústeckého kraje uložila odboru dopravy jednat se třemi dopravci v návaznosti na nabídnutou cenu a dopravní koncept. Jde konkrétně o Die Länderbahn, Arriva vlaky a Leo Express,“ řekla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.
Podle zdrojů deníku Zdopravy.cz nabídly nejnižší cenu dopravci Leo Express a Länderbahn, současně ale upozornili kraj na to, že jejich nabídka nemusí trvat dlouho.
Länderbahn nabídla jednotky Siemens Desiro, které dosud používá na tratích v Sasku a v Libereckém a Ústeckém kraji, které má převzít DB Regio. Výsledek soutěže organizované německými objednateli ale napadla a může nastat situace, kdy bude dál jezdit na stávajících linkách. Leo Express se snaží své pronajaté vozy Alstom Lint nabídnout dalším krajům.
Důvodem neoslovení Českých drah měla být příliš vysoká cena v porovnání s jinými nabídkami. Radní ze hry vyřadili kromě Českých drah také nabídku společnosti GW Train Regio, která nepodala nabídku na všechny požadované tratě.
„Nabídku jsme zpracovali na nové motorové jednotky s kapacitou 120 osob, které budou vzhledem k požadavkům kraje potřebné. Rozhodnutí kraje jednat o nasazení levnějších ojetých souprav respektujeme,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Ústecký kraj dopravce nevybírá klasickou soutěží, ale cestou přímého zadání, před kterým ale oslovil všechny dopravce. Prakticky tak o soutěž jde. Ústecký kraj poptává celkem 1,83 milionu vlakových kilometrů ročně, tedy téměř čtvrtinu toho, co ročně na železnici objednává. Finančně jde při desetiletém kontraktu nejméně o dvě miliardy korun. Vlaky by měly vyjet na konci příštího roku. I po této soutěži budou České dráhy většinovým dopravcem v kraji.
Návrh smlouvy počítá s nasazením čtrnácti turnusových vozidel. Jde o linky U11 Česká Lípa – Postoloprty, U25 Most – Moldava (jen přímé vlaky z Ústí nad Labem), L2 Děčín – Česká Lípa – Liberec (osobní vlaky) a úplně nová linka U52, která má přinést přímé spojení Žatce a Ústí nad Labem. Ústecký kraj se dohodl s Libereckým krajem, že vybere dopravce i pro linky, které historicky obsluhují a platí oba regiony. Odpadne tak složitá situace, kdy v některých oblastech vlaky končí zbytečně na hranici regionu.
Kraj chce novou smlouvu na deset let, nový dopravce má začít jezdit už v prosinci 2019. Podle podmínek by mělo jít o nová nebo zánovní vozidla. „Tato musejí od okamžiku zahájení jejich provozu vykazovat opticky nový stav,“ uvádí se v dokumentu. Nové jednotky musí jezdit nejméně rychlostí 120 kilometrů v hodině, musí mít klimatizaci. Povinnou výbavou budou například zásuvky nebo wifi.
„Technické parametry vozidel musí v maximální míře umožnit využití technických parametrů infrastruktury, zejména dosažení maximální traťové rychlosti ve sklonově náročných úsecích,“ uvádí se v zadávací dokumentaci. Jde především o úseky na trati z České Lípy do Liberce, kde mohou vlaky jet pár kilometrů 120 kilometrů v hodině nebo ve stoupání z Rynoltic do Zdislavy. Jako zálohu může dopravce použít vozidla dosahující rychlosti maximálně 80 kilometrů v hodině.