ČD Cargo vypsalo miliardovou soutěž na modernizaci až 50 „kocourů“
Nákladní dopravce ČD Cargo výrazně zmodernizuje svůj vozový park dieselových lokomotiv. Vypsal veřejnou soutěž na úpravy až 50 lokomotiv řady
Nákladní dopravce ČD Cargo výrazně zmodernizuje svůj vozový park dieselových lokomotiv. Vypsal veřejnou soutěž na úpravy až 50 lokomotiv řady 742. Zakázka je rozdělená na dvě etapy, vítěz nejprve musí dodat prototyp vozidla, poté modernizovat až 50 strojů.
ČD Cargo avizovalo velký modernizační program lokomotiv už loni, teď plán pokročil do stádia soutěže. Ta bude dvoukolová. ČD Cargo neuvedlo očekávanou cenu zakázky, dá se ale předpokládat, že půjde o více než miliardu korun.
Podle předsedy představenstva Ivana Bednárika jsou dieselové lokomotivy už velmi staré a jejich provoz není efektivní. Proto se firma rozhodla pro zásadní modernizaci. „Provoz těchto lokomotiv je tak nákladově náročnější než u moderních či rekonstruovaných lokomotiv a významným způsobem nám dnes bohužel roste také jejich poruchovost. Mají ještě staré motory, u kterých lze v žertu uvést, že jejich spotřeba oleje je téměř na úrovni spotřeby nafty,“ řekl už loni Bednárik.
Kromě modernizace motoru má dojít také k dosazení evropského zabezpečovacího systému ETCS na palubu vozidla. Na samotný zabezpečovací systém chce ČD Cargo čerpat peníze z fondu CEF, proto běží tendr podle zákona o veřejných zakázkách.
Lokomotivy řady 742, přezdívané kocour nebo bangle, jsou nosnou řadou dieselových lokomotiv ČD Cargo určených pro lehkou traťovou službu, obsluhu vleček a posun.
ČD Cargo dlouhodobě nasazuje okolo 160 vozidel řady 742, přičemž část jich byla již modernizována v minulosti. Pro ostatní lokomotivy je nachystán program hlavních a vyvazovacích oprav. „V cílovém stavu předpokládáme výrazné zvýšení spolehlivosti strojů, což umožní také část lokomotiv vyřadit,“ dodal Bednárik.
Stroje jezdí od osmdesátých let minulého století. Jejich modernizaci už provádí pro jiné zákazníky například společnost CZ Loko, která z nich vyrobila model EffiShunter.