Budimex musí na stavbě D35 přeložit 10 km plynovodů. Chystá také bypass páteřní silnice

Na stavbě je momentálně nasazeno přibližně 240 pracovníků.
Polská společnost Budimex pokračuje i v zimních měsících na budování „svého“ úseku největšího středoevropského dálničního stanoviště na D35.
V části dálnice mezi Džbánovem a Litomyšlí stavaři aktuálně provádějí zemní práce a chystají se na překládku dvojice vysokotlakých plynovodů. Ve druhé polovině letošního roku se rovněž počítá s vybudováním dočasné přeložky silnice I/35, která je nezbytná pro vybudování mostu, jenž povede nad stávající komunikací.
Na stavbě je momentálně nasazeno přibližně 240 pracovníků a téměř 140 stavebních strojů a nákladních aut. „Aktuálně pracujeme na realizaci sanačních vrstev v podloží a pokládce konstrukčních vrstev na účelových komunikacích. Zahájili jsme také realizaci pilotových stěn v hlavní trase dálnice. Průběh všech činností odpovídá plánovanému harmonogramu,“ popisuje Diana Zyglewská, mluvčí společnosti Budimex.
Na stavbu je dále naváženo kamenivo a provádějí se výkopové práce. Pokračuje také zakládání více než 400 metrů dlouhého mostu, který povede přes údolí Končinského potoka. V pokročilejší fázi výstavby je most přes hlavní trasu v rámci mimoúrovňové křižovatky Řídky, kde probíhá stavba pilířů.
První dálniční projekt
Dálniční úsek o délce 7 589 metrů by měl být hotov do konce roku 2027. Stavba zahrnuje devět mostů o celkové délce 1 137 metrů, několik viaduktů, estakád a 6,3 kilometru protihlukových stěn.
Rekonstrukcí projde také zhruba 16 kilometrů místních komunikací. Budimex v soutěži zvítězil s cenou 3,423 miliardy korun. Jedná se o vůbec první dálniční projekt, který Budimex v Česku od svého příchodu na tuzemský trh realizuje.
Technická náročnost zakázky spočívá podle mluvčí zejména v nutnosti vypořádat se s kolizemi v rámci vedení inženýrských sítí. V minulém roce se polská stavební firma potýkala s částečnou přeložku plynovodu, která byla nezbytná pro přeložení vedení velmi vysokého napětí.
Další překládky však firmu v první polovině tohoto roku ještě čekají. „Příští měsíc začneme s překládkami dvojice souběžných vysokotlakých plynovodů DN 300 a DN 500, přičemž každý měří na délku 5 kilometrů. Po dokončení této fáze bude možné naplno nasadit techniku v celém úseku stavby,“ doplňuje Diana Zyglewská.
V domácím Polsku aktuálně Budimex staví 26 silničních projektů o celkové délce 292 kilometrů a hodnotě téměř 67 miliard korun. Aktivní je i na slovenském trhu, kde momentálně buduje důležitý dálniční uzel mezi D1 a D4 nedaleko Bratislavy.
Druhou zakázkou, kterou polská firma v Česku aktuálně realizuje, je stavba protipovodňového suchého poldru v Kutříně na Chrudimsku.
Budimex původně zvítězil i v tendru na příhraniční úsek dálnice D11 Trutnov – Královec. Tendr však napadla u ÚOHS firma ze skupiny Metrostav kvůli problémům Budimexu v referencích u tunelových staveb.