- Železnice •
- Dopravci •
- Cestovní ruch •
- Zprávy
Obrazem: Brdská bardotka slaví padesátiny, dráhy jí vyšlou na výlet do Dobříše
České dráhy chystají na víkend oslavu padesátin jedné ze svých dieselových lokomotiv. Konkrétně jde o stroj s číslem 749.121-0, který
České dráhy chystají na víkend oslavu padesátin jedné ze svých dieselových lokomotiv. Konkrétně jde o stroj s číslem 749.121-0, který od letošní letní sezony jezdí do Brd v čele cyklovlaku. V pondělí završí 50 let své pravidelné služby na železnici, v rámci oslav proto v neděli vyveze výletníky do Dobříše, kam už běžně nejezdí. Připravené budou i komentované prohlídky lokomotivy.
Tehdejší ČSD převzaly lokomotivu 17. prosince do jihlavského depa. Vyrobila ji pražská továrna ČKD. „Že lokomotiva dokáže spolehlivě sloužit i po 50 letech v dnešním provozu, potvrzuje vynikající práci tehdejších konstruktérů z ČKD. Už dávno samozřejmě máme mnohem modernější stroje, ale právě k turistickým výletním vlakům tyto unikátní lokomotivy, které přitahují pozornost železničních fandů z celé Evropy, patří,“ uvedl náměstek šéfa drah Micha Štěpán.
V pravidelném provozu v okolí Prahy se mohou setkat cestující s těmito velkými lokomotivami už jen o víkendech na výletních vlacích. V zimním období jezdí v pravidelném provozu s cestujícími pouze jeden stroj na trati Posázavského pacifiku, tedy z Prahy přes Vrané nad Vltavou do Čerčan a zpět. V letní turistické sezoně vyjíždí druhý stroj (oslavenec) na vlaku „Cyklo Brdy“ z Prahy do Březnice a třetí pomáhá s turistickými víkendovými vlaky v Posázaví mezi Čerčany a Zručí nad Sázavou.
Mezi železničními fandy jsou bardotky velmi oblíbené hlavně kvůli svému charakteristickému brumlavému zvuku motoru, který bývá slyšet i několik kilometrů daleko. Poslouchat a nahrávat zvuk bardotky jezdí do Čech fandové i z jiných zemí.
Jak pojede bardotka neděli 16. prosince
Odjezdy z Prahy. hl. n.: 10:25, 14:25 hod.
Odjezdy z Dobříše zpět do Prahy: 12:36, 16:36 hod.
O jubilantce
Lokomotiva 749.121-0 byla převzata tehdejšími ČSD dne 17. 12 .1968 pod označení T 478.1121 s výrobním číslem 7318 a byla dodána do lokomotivního depa Jihlava. V tomto depu byla určena pro provoz na všech tratích v okolí Jihlavy, asi nejčastěji se vyskytovala na trati Jihlava – Brno. V roce 1994 byla provedena rekonstrukce parního topení na elektrické a tak se z lokomotivy 751.121-5 stala 749 121-0. V Jihlavě vydržela až do roku 1998, kdy byla redislokována do tehdejšího DKV (depo kolejových vozidel) Olomouc, PJ Krnov pracoviště Opava, kde zajišťovala osobní dopravu především na trati Ostrava – Opava. Následně se objevila na ostatních tratích, kde zajišťovalo provoz DKV Olomouc jako Olomouc – Uničov, Olomouc – Krnov, Zábřeh na Moravě – Jeseník. V roce 2010 byla převedena pod DKV Praha depo Vršovice, kde byla nasazena na tratě Praha – Vrané n.V. – Čerčany, Praha – Tanvald, Praha – Příbram – České Budějovice, ale i další výkony spadající do atrakčního obvodu depa. V roce 2017 byla převedena do depa Libeň, kde díky oblíbenosti těchto lokomotiv mezi příznivci železnice, strojvedoucími a dílenskými pracovníky vznikl nápad na obnovu laku a pravidelné nasazení těchto legendárních lokomotiv na tratích Posázavského pacifiku. Zamračené mašiny jsou zde po padesát let součástí historie trati. Dále je lokomotiva pravidelně nasazována na trati z Prahy do Březnice na turistickém vlaku Cyklo Brdy. Díky podpoře hlavního města Prahy a Středočeského kraje se provoz těchto lokomotiv zpravidelnil a poslední tři lokomotivy v depu Libeň jsou nasazovány následovně: lokomotiva 749.121 je v sezoně turnusována na pravidelné vlaky Sp Cyklo Brdy Praha – Březnice a jinak jí lze potkat na mimořádných vlacích v celé ČR. Lokomotiva 749.264 je celoročně nasazena o víkendech na vlaky Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany a poslední lokomotiva 749.107 slouží v sezoně o víkendech na trati Čerčany – Zruč nad Sázavou.