Bateriové vlaky jako budoucnost udržitelné dopravy

Bateriová jednotka na platformě RegioPanter, vizualizace. Pramen: Škoda GroupBateriová jednotka na platformě RegioPanter, vizualizace. Pramen: Škoda Group

RegioPanter jako BEMU dokáže při maximální rychlosti do 120 km/h ujet až 80 km, což zajistí pohodlné pokrytí regionálních neelektrifikovaných tratí.

Provoz na neelektrifikovaných tratích s nižší zátěží pro životní prostředí. Tak by se daly shrnout výhody bateriových elektrických multifunkčních jednotek (BEMU). O tomto řešení se mezi výrobci vlaků a dopravci mluví řadu let, s rostoucí poptávkou po řešeních nezatěžujících životní prostředí se ale toto téma dostává stále více do popředí. Na kolejích se tak začínají objevovat první bateriové vlaky, přičemž cílem je zajistit obslužnost neelektrifikovaných tratí za současného snížení emisí a zvýšení cestovního komfortu.

Český výrobce má vlastní řešení

Bateriové vlaky se jistě stanou brzy i součástí české železnice. Jejich vývoj brzy dokončí i Škoda Group, která bateriové vlaky postavila na platformě oblíbeného a známého RegioPantera. Využila tak dlouholetých zkušeností s tímto typem vozidla, kterého si zákazníci objednali již téměř 300 kusů.

Vozidlo pro bateriovou variantu navíc neprošlo žádnými velkými změnami. Škodovka využila volný prostor na střeše vozidla, na který umístila tři bateriové packy. Vše ostatní zůstává stejné. RegioPanter jako BEMU tak dokáže při maximální rychlosti do 120 km/h ujet až 80 km, což zajistí pohodlné pokrytí regionálních neelektrifikovaných tratí. Baterie se pak průběžně dobíjí jízdou pod trakčním vedením nebo rekuperací energie při brždění. Škoda Group pracovala na vývoji BEMU několik let. Za tu dobu se podařilo vytvořit vozidlo, které dovede na tratích plně nahradit dieselové vlaky a ušetřit dopravcům nemalé náklady.

„Bateriový vlak rozšiřuje portfolio našich ekologických bezemisních řešení a je pro nás logický krok doplnit osvědčenou elektrickou jednotku Panter o trakční battery-packy. Máme bohaté zkušenosti s výrobou trolejbusů s trakčními bateriemi či elektrobusů. Málokdo navíc ví, že v Turecku slouží od roku 2015 celkem 12 našich tramvají s bateriovým pohonem a dalších 14 jsme jich dodali i do Eskişehiru,“ říká Tomáš Ignačák, Prezident Regionu CZ/SK ve Škoda Group a doplňuje: „Bateriový vlak je významný posun vpřed nejen v rámci udržitelné mobility, ale také pro regionální neelektrifikované tratě, kde nyní jezdí dieselové vlaky, které produkují ročně tisíce tun emisí“.

Bateriová řešení ve škodováckých tramvajích, trolejbusech i elektrobusech

Škoda Group má dlouholeté zkušenosti s výrobou vozidel s bateriemi. Cestujícím v tureckém městě Konya slouží od roku 2015 celkem 12 tramvají s bateriovým pohonem, rovněž 14 kusů tramvají pro město Eskişehir bylo vybaveno trakční baterií a aktuálně se trakční baterie uplatní i u dodávky tramvají pro německá města Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg.

Velmi úspěšná je Škoda i na trhu s dvouzdrojovými trolejbusy, kde je součástí jejich pohonu i trakční baterie. Co si pod tím představit? Tam, kde má město postavenou infrastrukturu, je trolejbus napájen z troleje. V místech, kde trolejové vedení není, se trolejbus přepne na baterie a může tak obsluhovat další potřebné lokality, než se opět dostane pod trolejové vedení. Toto řešení je vlastně velmi podobné tomu u bateriového vlaku od Škodovky.

Škoda Group zákazníkům dodala – nebo má objednávky – na téměř pět set takových vozidel, například do Francie, Norska, Maďarska, Rumunska, další desítky vozidel jsou v provozu i v Česku a na Slovensku nebo v Bulharsku. Jen v loňském roce najezdily trolejbusy na baterii přes 2,3 milionu kilometrů, což je přibližně šestina jejich celkového nájezdu.

V Trutnově slouží již několik let elektrobusy Škoda, kdy každý z nich najezdí v průměru 78 tisíc kilometrů. Další elektrobusy jezdí v Českých Budějovicích, Třinci, Praze, Zlíne, Žilině a Nový Zámcích. Dohromady jen v roce 2022 najezdily na baterii 1,7 milionu kilometrů.

 

Výhody bateriových vlaků

Velkou výhodou nasazení bateriových vlaků je i snížení počtů přestupů, které cestující musí absolvovat při cestách na linkách, které jsou částečně elektrifikovány a částečně neelektrifikovány. Bateriové vlaky mohou bez problémů absolvovat celou trať, čímž se výrazně zvýší komfort pro cestující, a zároveň může provozovatel snížit celkový počet provozovaných souprav.

Vlaky využívající bateriový pohon jsou nejčistším řešením k nahrazení tradičních dieselových vozidel. Současně je to způsob, jak postupně zlepšit kvalitu ovzduší a dosáhnout tak klimatických cílů, které si společnost nastavila. Příkladem může být Evropská zelená dohoda usilující o snížení emisí z dopravy o 90 % do roku 2050. Portfolio produktů Škoda Group se už nyní soustředí na moderní bezemisní vozidla, jako jsou tramvaje a trolejbusy, svou pozornost ale zaměřuje i na další alternativy, jako je například využití vodíku. A i nadále bude v souladu se svou strategií rozvíjet ekologická vozidla pro udržitelnou mobilitu.

„S novými bateriovými vozidly získá dopravce osvědčenou elektrickou jednotku doplněnou o bateriový box označenou jako BEMU. Tato bateriová jednotka je z velké části shodná s osvědčenou EMU jednotkou, viditelným rozdílem budou další boxy na střeše vlaku a zejména schopnost plnohodnotné bezemisní jízdy na tratích bez trolejového vedení,“ doplňuje Tomáš Ignačák.

Tagy bateriové vlaky BEMU Škoda Group
Žádné komentáře