American Airlines vyřadily během dne 26 MD-80. Stojí vedle uzemněných 737 MAX
Z flotily American Airlines ve středu definitivně zmizela všechna letadla McDonell Douglas MD-80. Poslední let s cestujícími, kteří ho vyprodali
Z flotily American Airlines ve středu definitivně zmizela všechna letadla McDonell Douglas MD-80. Poslední let s cestujícími, kteří ho vyprodali už před několika měsíci, proběhl na trase z Dallasu do Chicaga. Skončila tak pětatřicetiletá éra těchto strojů u největšího dopravce na světě.
American Airlines se rozhodly pro vyřazené posledních strojů v jeden den: během jednoho dne tak hlavně z Dallasu, kde měla většina MD-80 svoji základnu, odletělo do Roswellu v Novém Mexiku 26 letadel. Stojí jen pár desítek metrů od téměř nových Boeingů 737 MAX, které na stejném letišti American Airlines odložily do doby, než budou opět moci létat.
It’s the perfect day in #Chicago for a retirement party! 🙌🏽The final @AmericanAir MD-80 revenue fly ✈️ just arrived from @DFWAirport. Excitment & smiles all around for the ‘Mad Dog’ workhorse ✈️ which has been a part of AA’s fleet for 30+ yrs. #wheelsupwheelsdown 🎥: T Wingard pic.twitter.com/oNp3s9uu3u
— O'Hare Intl. Airport (@fly2ohare) September 4, 2019
American Airlines si letadlo pořídily poprvé v roce 1983, byly první velkou americkou leteckou společností, která ho zařadila do flotily. V době svého vzniku šlo o jedno z nejúspornějších letadel. Vrchol využití těchto letadel nastal v roce 2003, kdy létalo v barvách AA celkem 362 těchto strojů, což je téměř třetina všech vyrobených letadel tohoto typu.
Na poslední let AA zařadily nejmladší MD-80. Letadlo registrace N984TW bylo vyrobeno v roce 1999, prvním zákazníkem byly už neexistující TWA. Za sebou mělo 27 831 vzletů.
MD-80 ve flotile American postupně nahradily Boeingy 737-800, Airbusy A320 a také Embraery E-175.
MD-80 poprvé začal v létat v roce 1980 pro Swissair. Model prošel různým vývojem až po přejmenování jedné z posledních verzí na Boeing 717. Letadla se dvěma motory umístěnými vzadu na konci trupu a nikoliv na křídlech jsou dnes už dnes konstrukčně překonána, cestující si ale let s MD-80 pochvalovali zejména v přední části kabiny, která byla tišší než u následovníků letadla s motory na křídlech. American Airlines létaly většinou s MD-80 v konfiguraci pro 155 cestujících v uspořádání 2+3. Letadla ještě z americké oblohy nezmizí: přes 80 jich mají Delta Air Lines, většinou ve stáří kolem 25-30 let.
https://twitter.com/TheAviationBeat/status/1169756275535765504?s=20