Dopravní podnik Ostrava zkouší nové způsoby odhlučnění tramvajových tratí
Různé způsoby omezení hluku testuje DPO na Moravské a Místecké ulici.
Na zastávce Moravská v Ostravě vyrostla nedávno nová protihluková bariéra. Dopravní podnik Ostrava (DPO) tam zkouší novou variantu odhlučnění svých tramvajových tratí. Jedná se o druhý pokus v úseku okolo Moravské.
„Odhlučnění provozu je pro nás významným tématem, kterému se intenzivně věnujeme. V rámci našeho programu snižování hlučnosti tramvajové dopravy prověřujeme v průběhu let efektivitu různých prvků,“ řekla mluvčí DPO Tereza Šnoblová.
Podle DPO není možné a vhodné používat v prostředí města standardní protihlukové stěny, jaké jsou typické například pro liniové stavby typu železnice a silnice. „Měli jsme zájem o aplikaci nízké protihlukové stěny, která by trať odhlučnila a současně netvořila optickou bariéru ve městě,“ popisuje Šnoblová.
Porovnání dvou variant
Postupně tak na Moravské, kudy velkou rychlostí projíždí tramvajová linka 10 a zastavuje jen linka 1, vyrostly dvě varianty nízkých odhlučnění, které DPO vyhodnocuje. „V navazujícím úseku se nejedná o původní řešení, ale o jiné navržené řešení. Úseky na ulici Místecké jsme nabídli k řešení a realizaci dvěma různým výrobcům, abychom mohli porovnat parametry alespoň dvou konstrukčních řešení,“ dodala.
Nízká protihluková stěna, která vznikla nedávno, je ve druhém úseku za Moravskou řešena pomocí vegetační stěny. V současnosti na tom místě probíhá měření účinnosti útlumu hluku. Po zpracování měření dojde k vyhodnocení obou variant. Podle efektivnosti pak dopravní podnik předpokládá možné využití na vhodných místech, jako například některé smyčky nebo úseky, kde se přes trať nepřechází.
„V případě, že zkušební provoz bude úspěšný, byla by odkupní cena protihlukového opatření přibližně 1,2 milionu korun,“ uzavírá Šnoblová. DPO tyto projekty hradí z vlastních zdrojů.