Oprava výpadovky z Liberce bude o rok dříve hotová, velká omezení skončí za týden
Urychlení by se nemělo státu prodražit, první omezení skončí o měsíc a půl dříve proti plánu.
Až o rok dříve by mohla být hotová velká rekonstrukce silnice I/35 mezi Stráží nad Nisou a Bílým Kostelem. Už příští pátek skončí na trase velké omezení, které původně mělo trvat až do listopadu: řidičům se otevře celý úsek vytížené výpadovky z Liberce až do Chrastavy.
Podle ředitele liberecké správy Ředitelství silnic a dálnic Jana Wohlmutha se podařilo zhotoviteli dokončit první etapu dříve, proto není důvod aktuální omezení prodlužovat. „Musíme provést ještě běžné úkony do údržby, ke zprovoznění by mělo dojít v pátek 18. září,“ řekl Wohlmuth. Pokud bude dobré počasí, během podzimu by mělo ještě dojít k obnově vodorovného dopravního značení do plastu. Aktuální značení je kvůli čerstvosti asfaltu pouze barvou.
Omezení bude ještě v úseku Chrastava – Bílý Kostel včetně výjezdu z Chrastavy. „Počítáme s tím, že dojde také k dřívějšímu otevření,“ uvedl Wohlmuth. Termín má sdružení firem Strabag a Eurovia do konce října, stejně jako u úseku, který se otevře příští týden.
Příští rok mají pokračovat práce od jara v druhém jízdním pásu. ŘSD se dohodlo se stavebními firmami, že nakonec dojde ke zrychlení. „Stavba byla původně naplánována na tři roky. Zhotovitel však přišel s tím, že by kapacity měl a šlo by stavbu urychlit,“ řekl Wohlmuth.
Podle něj by tak mělo být kompletně hotovo do podzimu příštího roku. Krajský úřad povolil uzavírku celé části, ŘSD přesunulo peníze naplánované na přespříští rok na příští. Zrychlení stavby by nemělo podle něj znamenat navýšení ceny.
Zrychlení bez zdražení
Zakázku za 237 milionů korun bez DPH získalo sdružení firem Strabag a Eurovia. K velké opravě dochází 15 let poté, co byla silnice dokončena.
Stavba probíhá od 20. června. Jde o celkem 7,3 kilometru dlouhý úsek, součástí akce bude i výměna mostních závěrů celkem u 12 mostů, protihlukové stěny budou dodatečně opatřeny pruhy pro zabránění střetu s ptactvem.
K rozšíření silnice došlo před patnácti lety, kdy se z původní dvoupruhové stala čtyřpruhová v celém úseku, ve stoupáních je pětipruhová. ŘSD už dříve vysvětlilo, že důvodem prakticky kompletní rekonstrukce je výrazně větší provoz, než se počítalo, zejména u nákladní dopravy.