Fotky z každého měření emisí mají měsíční odklad. Podvody nový systém řeší jen částečně
Ministerstvo dopravy má větší přehled o tom, co se děje na stanicích měření emisí. Od 1. prosince mají jejich provozovatelé
Ministerstvo dopravy má větší přehled o tom, co se děje na stanicích měření emisí. Od 1. prosince mají jejich provozovatelé povinnost odesílat do centrálního informačního systému fotodokumentaci kontrol. Stát jim dal ale ještě měsíc navíc.
Stanice, které si nestačily pořídit potřebný software, mohou podle oznámení ministerstva dopravy vydávat protokoly o prohlídce ve stávajícím režimu až do konce roku. Vyplývá to z informací ve Věstníku dopravy.
„Nechceme žádnému řidiči zbytečně komplikovat život tím, že si nebude moci vyřídit prohlídku jenom proto, že dodavatelé softwaru nezvládli zvýšené požadavky a stanice se tak nestihly připojit do informačního systému. Ze strany ministerstva je vše připraveno na ostrý provoz, ale nechceme problémy emisních stanic přenášet na běžného motoristu,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Na stanicích měření emisí probíhal během listopadu testovací provoz, v rámci kterého mechanici pořizují fotodokumentaci vozidel. Snímky společně s výsledky měření ukládají online do Informačního systému stanice technické kontroly. Stejný systém funguje už od loňského roku na stanicích technických kontrol.
Podle ministerstva dopravy je do do informačního systému ministerstva přihlášeno 1078 emisních stanic. Ne všechny stanice připojené do systému CIS STK ale mají zajištěné softwarové propojení mezi svými měřícími přístroji a centrálním systémem. „Při dnešním prověření připravenosti stanic ministerstvo dostalo informaci, že významná část provozovatelů měření emisí čeká na dodání potřebného softwaru od svých smluvních partnerů,“ uvedlo ministerstvo v tiskové zprávě.
Mechanici na emisích budou stejně jako na STK dokumentovat pohled na vozidlo zepředu i zezadu, výrobní štítek, tachometr a VIN kód. Snímky poslouží i jako další zdroj kontroly počtu najetých kilometrů. Změna zároveň zjednoduší administrativu na stanicích měření emisí. Pokud jednou stanice zapíše údaje o vozidlu do systému, tak při dalším měření už jej pouze vyhledají a nebudou muset údaje zapisovat znovu.
Podle ředitele Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM) Libora Fleischhanse zavedení fotodokumentace řeší vydávání emisních protokolů bez přítomnosti vozidla na stanici měření emisí, ke kterým podle něj masově docházelo. Neřeší ale podle něj samotnou kontrolu a její kvalitu, protože například nemusí být sonda řádně umístěna ve výfuku. „I když se sonda pořádně vsune do výfuku, existují metody, jak vozidlo zakouří podle přání,“ dodal Fleischhans. Podle něj jsou emisní stanice motivovány, aby auta vycházela a neměly nižší zisky.