Petrodolary došly. Krachující Air Berlin drží ve vzduchu německá vláda
Osmkrát za posledních devět let nevydělaly ani cent. Ve vzduchu je držela hlavně podpora a peníze od společnosti Etihad Airways,
Osmkrát za posledních devět let nevydělaly ani cent. Ve vzduchu je držela hlavně podpora a peníze od společnosti Etihad Airways, která se ale sama dostala do nemalých problémů. Německý dopravce Air Berlin dnes zažádal o ochranu před věřiteli.
Stalo se tak chvíli poté, co Etihad Airways, které ve firmě vlastní minoritní podíl, oznámily konec další podpory aerolinky, která nedokázala vydělat ani v dobách levné ropy a růstu počtu cestujících. Společně s Alitalií jde o jediného evropského dopravce, který loni nebyl v zisku. I v Alitalii má podíl Etihad. Ten se ale rozhodl šetřit poté, co klesající ceny ropy výrazně ovlivnily byznys aerolinek z oblasti Perského zálivu. Tamější zákazníci přestali tolik létat nebo mizí z dražší první a byznys třídy. V dubnu poskytl berlínskému dopravci půjčku 250 mil. eur.
Air Berlin od vstupu Etihadu v roce 2011 prodělal dohromady 1,9 miliardy euro. Jediný zisk měla firma v roce 2012, kdy prodala Etihadu svůj věrnostní program. Výsledky za první čtvrtletí letošního roku ukázaly další zhoršení.
Uprostřed letní sezóny může jít o zásadní nepříjemnost pro stovky tisíc cestujících, proto se německá vláda rozhodla půjčit aerolince 150 milionů euro na další provoz. V Německu jde o citlivou záležitost, protože je pár týdnů do voleb a pád velkého dopravce by mohl současné koalici uškodit. Provoz proto zatím běží bez přerušení.
Ve hře je navíc další uspořádání německého trhu s leteckou dopravou. Část firmy má pak převzít Lufthansa, proti čemuž bojuje Ryanair. Lufthansa už dnes pronajímá 33 letadel i s posádkami a nese tak defacto komerční riziko na daných spojích. Jde o zprávu, která se dotkne i řady českých cestujících: společnost létá mezi Prahou a Berlínem, současně s ní řada lidí létá z okolních letišť na dovolenou, zejména z Německa a Rakouska.