Testování nových vlaků ve Velimi běží v omezeném režimu, kvůli zákazům stojí schvalování čínských jednotek
Vládní opatření omezující pohyb osob a zejména cestování do zahraničí tvrdě zasáhly klíčový byznys Výzkumného ústavu železničního. Provoz na zkušebním
Vládní opatření omezující pohyb osob a zejména cestování do zahraničí tvrdě zasáhly klíčový byznys Výzkumného ústavu železničního. Provoz na zkušebním železničním okruhu ve Velimi je omezen kvůli tomu, že řada výrobců nemá dostatek zaměstnanců, kteří by se na testování podíleli.
„Naštěstí jsme nemuseli zastavit provoz úplně. Přesvědčili jsme zákazníky z Polska, Slovenska a Rakouska, aby tu zůstali a dál pokračovali. Vyhráli oni i my, od ledna jsme postupně přijímali hygienická opatření na COVID. K omezení ale přesto došlo, jedeme na méně jak 50procentní kapacitě,“ řekl předseda představenstva VÚŽ Martin Bělčík.
„Do budoucna je výhled spíše negativní, pokud se v Evropě neotevřou hranice a u nás nebude povolen pro příjezd cizinců, tak fakticky budeme postupně stále provoz utlumovat, naopak pokud vláda přístup cizinců umožní, pak bude řešit přetlak na kapacitu. Jsme vyprodaní do konce roku 2021 a již máme rezervované termíny na rok 2022. Čeká nás velmi náročné řízení kapacity a harmonogramů jednotlivých projektů podle tohoto, jak jednotliví zákazníci budou přijíždět do ČR,“ dodává Bělčík.
Problém s vládními opatřeními se dotkl například schvalování jednotek Sirius, které si objednal od čínského výrobce CRRC Leo Express. Jednotky se dosud kvůli tomu nedostaly například ještě ani na velký zkušební okruh pro další část zkoušek. Podle Bělčíka aktuálně na okruhu není ani jeden čínský zaměstnanec. „Pracují tu v turnusech a ke střídání mělo dojít v termínu, na který bohužel připadl zákaz příjezdu cizinců do ČR. Téměř dva měsíce tu tak od nich nikdo není,“ řekl Bělčík.
Podle mluvčího Leo Express Emila Sedlaříka práce na schvalování probíhají nyní „dálkově“. „Ve spolupráci s našimi techniky pracujeme na řešení, jak schvalovací proces dokončit i ve chvíli, kdy je omezeno cestování. Prodlužování schvalovacího procesu pro nás znamená poškození, protože již nyní jsme mohli standardně prodávat jízdenky na nové spoje s jednotkami Sirius šest měsíců dopředu, jako to děláme u stávajících spojů. Jedná se o další ekonomický dopad koronaviru, který jako dopravce pociťujeme,“ dodal Sedlařík.