Odstraňte z 737 MAX automatický systém řízení MCAS, požaduje kanadský úřad
Do debat o opětovném schvalování letadla Boeing 737 MAX vstoupil se zcela novým požadavkem kanadský letecký regulátor Transport Canada Civil
Do debat o opětovném schvalování letadla Boeing 737 MAX vstoupil se zcela novým požadavkem kanadský letecký regulátor Transport Canada Civil Aviation (TCCA) Požaduje, aby Boeing z letadla zcela vypustil systém MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), který byl jednou z hlavních příčin pádů letadel Lion Air a Ethiopian Airways.
Upozornily na to New York Times, které získaly dopis kanadského regulátora americké agentuře pro civilní letectví i regulátorům v Evropě či Brazílii.
„Jediným způsobem, jak se pohnout ze stávající situace je podmínky, že MCAS z letadel zmizí,“ napsal Jim Marko z TCCA. Naráží tak na situaci, že boeingy jsou uzemněné už téměř tři čtvrtě roku a termín návratu je nejasný. I proto, že není shoda mezi jednotlivými regulátory a jejich požadavky. Podle New York Times na jeho dopis reagoval jeden ze zaměstnanců FAA, který tuto podmínku podpořil.
MCAS je automatickým řídícím systémem, který se aktivuje pouze při nebezpečném úhlu náběhu. Piloti o něm často ani nevěděli. Podle závěrečné zprávy vyšetřovatelů nehody Lion Air MCAS špatně vyhodnotil data z vadného sensoru, který systému vyslal informaci o tom, že je letoun v nebezpečném úhlu náběhu a hrozí mu pád kvůli takzvanému přetažení. MCAS proto začal upravovat mylně úhel náběhu. Vývojovou chybou je i fakt, že bral informace jen z jednoho senzoru, i když na letadle jsou dva.
Boeing za poslední měsíce systém upravil a tvrdí, že je už bezpečný. O vyřazení systému neuvažuje. Firma ale už dříve uvedla, že vliv MCAS na řízení letadla bude menší. Na problémy s MCAS upozorňovali i zkušební piloti Boeingu.
Kanadský úřad v oficiálním vyjádření uvedl, že korespondence jeho zaměstnance byla pracovní a je součástí diskuzí o tom, jaké jsou alternativy pro bezpečný návrat letounů do provozu.