A380 oslavil deset let komerčního provozu. Na novou objednávku čeká Airbus 2 roky

Airbus A380 společnosti Lufthansa 2. října 2011 před odletem do Prahy. Foto: Jan SůraAirbus A380 společnosti Lufthansa 2. října 2011 před odletem do Prahy. Foto: Jan Sůra

Deset let uplynulo tento týden od prvního letu největšího osobního letadla na světě s cestujícími na pravidelné lince. V Airbusu

Deset let uplynulo tento týden od prvního letu největšího osobního letadla na světě s cestujícími na pravidelné lince. V Airbusu ale zatím nemají příliš co slavit: zájem o obří stroj není takový, jaký firma plánovala. Poslední objednávka dorazila před dvěma lety.

První let se uskutečnil 25. října 2007 na lince Singapore Airlines ze Singapuru do Sydney. Letenky na něj se prodávaly v aukci, jejíž výtěžek věnoval dopravce na charitu.

Airbus počítal při plánování letadla s tím, že poroste hlavně poptávka po cestování mezi největšími městy. Jenže trend se změnil: aerolinky po počátečním nadšením z velkého letadla dnes dávají raději přednost středně velkým dálkovým letadlům, které nemají takový problém zaplnit. I kvůli tomuto trendu nemá Boeing už žádné nové objednávky na osobní verzi svého jumba 747.

Dobře to ilustruje příklad Singapore Airlines, které byly prvním zákazníkem pro A380. Po deseti letech provozu první letadlo vrátil dopravce leasingové firmě. Současně tento týden oznámil objednávku téměř čtyřiceti nových boeingů 777-9 a 787. Další A380 ale ještě získá do konce roku z původní objednávky.

Pro Airbus je dnes program 380 spíše noční můrou: do vývoje investoval 25 miliard dolarů a získal celkem 317 objednávek, zatím jich dodal celkem 216. Letadlo má ve flotile 13 dopravců, bezkonkurenčně největším jsou Emirates. Ty mají na začátku listopadu převzít už sté letadlo.

Právě na Emirates Airbus spoléhá, aerolinky se ale zatím k další objednávce příliš nemají. Důvodem je i jejich ekonomická situace: kvůli krizi v Perském zálivu zisky tamějších dopravců začaly značně klesat.

Airbus získal na Airbus A380 poslední objednávku před více než dvěma lety. Dopravce se snaží nalákat ještě vylepšenou verzí A380Plus, která má mít o 13% nižší náklady na sedačku oproti původní verzi.K úspoře dojde především přidání dalších sedaček. Výrobu postupně zpomaluje, naposledy v červenci oznámil zpomalení výroby z 15 letadel na 12 v příštím roce a 8 v roce 2018.

V Česku je A380 pravidelným návštěvníkem díky Emirates, v minulosti se v Praze objevil tento stroj v barvách Lufthansy či Korean Air.

Tagy A380 Airbus
Žádné komentáře