Trolejbusem na Ruzyň. Miliardový plán počítá se stožáry až k Terminálu 3
Pražští radní dnes schválili plán elektrifikovat linku 119 z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla. Na lince by měly jezdit
Pražští radní dnes schválili plán elektrifikovat linku 119 z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla. Na lince by měly jezdit parciální trolejbusy, které mohou jet část trasy bez trolejového vedení na baterii. Praha počítá s investicí téměř 900 milionů korun, největší část z této sumy má padnout na nové trolejbusy.
Redakce Zdopravy.cz získala další detaily o plánované investici, kterou chce mít Praha hotovou do roku 2023, z materiály pro pondělní jednání pražských radních.
Trolejbusy by měly jezdit zhruba polovinu trasy pod trolejemi, zbytek na baterie. Průběžné trolejové vedení má vést z Nádraží Veleslavín, kde budou troleje i na samotném terminálu, přes Dědinu až na Terminál 3. Na letišti má vzniknout dobíjecí stanice v prostoru, kde jsou dosud odstavené autobusy. Troleje budou napájeny ze tří měníren: ze stávající tramvajové na Červeném vrchu a z nových na Dědině a letišti. DPP původně zvažoval zavedení trolejového vedení až k zastávce U Hangáru, od této varianty ale odstoupil.
Samotná infrastruktura má stát 225 milionů korun, dalších 80 milionů korun bude stát vybudování zázemí pro tříčlánkové trolejbusy v garážích Řepy. Největší částka pak padne na nákup velkokapacitních trolejbusů: dvacet kusů má přijít na 600 milionů korun.
Praha počítá s trolejbusy o délce až 25 metrů. Plány na pořízení trolejbusů nejsou podle materiálu pro Radu v rozporu s vypsanou zakázkou na pořízení nových velkokapacitních autobusů s naftovým pohonem pro linku 119. Po vybudování trolejbusové tratě by měly přejít na jiné linky po Praze, kde by neměl být problém je využít. Podle materiálu je navíc větší nabídka tříčlánkových trolejbusů než autobusů.
Na letiště mají jezdit v budoucnu vlaky, zbudování železničního spojení se ale neustále odkládá. Aktuální plány SŽDC počítají se zahájením stavby tratě v roce 2025. Podle materiálu ale může dojít k elektrifikace dalších linek na levém břehu Vltavy. V úvahách je například linka 131 (Bořislavka – Hradčanská), která je svoji kopcovitou trasou a intenzivním provozem velmi vhodná k řešení prostřednictvím technologie dynamického nabíjení. Kabelové trasy a stožáry v ulici K Letišti mohou být dále využity v rámci předpokládaného prodloužení tramvajové tratě ze smyčky Dědinská do rozvojové lokality u starého letiště. Velkokapacitní trolejbusy by chtělo město využít po úpravách infrastruktury také na linku 112 do zoologické zahrady.
Po dnešním rozhodnutí Rady dostane DPP za úkol připravit k celému plánu projektovou dokumentaci.