Srážce dvou vlaků v Pezinku mohlo zabránit ETCS, systém však byl jen v jednom z nich

Dva dny před nehodou figuroval v podobném incidentu vlak RegioJetu. Ke srážce tehdy nedošlo.
Tragičtějším následkům nedělní srážky vlaků nedaleko Bratislavy zabránil zabezpečovací systém ETCS v jedné z lokomotiv a rychlost osobního vlaku, který projel na červenou a do kterého expresní vlak narazil. Vyplývá to z dnešního vyjádření šéfa správce železniční infrastruktury ŽSR Ivana Bednárika. Nehoda si vyžádala desítky hlavně lehce zraněných. Policie v případu zahájila stíhání pro trestný čin obecného ohrožení. Podle listu Hospodárske noviny (HN) minulý týden hrozila u Bratislavy podobná srážka dvou vlaků, včetně rychlíku českého soukromého dopravce Regiojet.
Premiér Robert Fico řekl, že ministr dopravy Jozef Ráž dal svou funkci k dispozici. Fico dal ale najevo, že odchod ministra na rozdíl od opozice nechce. Ministerský předseda ovšem požaduje odvolání členů vedení národního vlakového dopravce ZSSK. Právě vlaky ZSSK se v neděli srazily. Podobná nehoda rychlíků ZSSK se stala v zemi už v říjnu; podle úřadů i tato kolize si vyžádala jen zraněné.
Fico: Žádám ministra dopravy, aby okamžitě odvolal celé vedení ZSSK
Bednárik uvedl, že osobní vlak bez ETCS vyjel ze stanice ve městě Pezinok na červenou a dosáhl rychlosti 60 až 70 kilometrů v hodině. Následně do něj zezadu narazil dálkový vlak z Košic, který s využitím systému ETCS před kolizí brzdil.
„Máme velké štěstí, že překážka na trati byla v pohybu,“ řekl Bednárik, který je podle některých českých médií jedním z kandidátů na funkci ministra dopravy v nové české vládě vznikající po říjnových sněmovních volbách.
Asociace železničních dopravců Slovenska (AROS) v prohlášení uvedla, že nehoda by se pravděpodobně nestala, pokud by systémem ETCS byly vybaveny oba uvedené vlaky. Úřady vybídla k tomu, aby podobně jako Česko vypracovaly harmonogram, na jehož základě by na moderních tratích mohly nově jezdit pouze vlaky s ETCS.
Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne a nouzově zabrzdí vlak v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci.
Fico po mimořádném jednání vlády řekl, že ministerstvo dopravy připraví návrh kompenzace poškozených při dvou posledních srážkách vlaků na Slovensku. Kromě toho má předložit plán, jak zrychlit instalaci bezpečnostních systémů do vlaků. Podle něj Ráž byl v době nehody mimo Slovensko.
Generální ředitel ZSSK Peter Helexa před novináři odmítl, že by nedělní nehoda znamenala systémový problém na železnici. Helexa ještě před výzvou Fica k odvolání vedení ZSSK uvedl, že podnik pracuje na instalaci zařízení ETCS do dalších vlaků. Oba strojvedoucí z nedělní kolize označil za zkušené pracovníky.
Podle Bednárika ve vlacích, které se v neděli srazily, cestovalo dohromady 1020 osob. Upřesnil tak informace ministra vnitra Matúše Šutaje Eštoka o asi 800 pasažérech. Tento počet lidí byl podle dnešního oznámení policie evakuován z vlaků do přistavených autobusů. Vlakovou dopravu v tomto úseku, který je součástí hlavního železničního koridoru mezi Bratislavou a Košicemi, úřady obnovily po jedné koleji s rychlostním omezením zhruba dvě hodiny po nehodě. I během dneška tam vlaky nabíraly zpoždění, některé spoje na této vytížené trati ZSSK odřekla.
HN napsaly, že minulý pátek hrozila u slovenské metropole a v opačném směru, než se stala nedělní nehoda, podobná srážka osobního vlaku a soupravy RegioJetu. „Rychlík soukromého dopravce osobní vlak nedojel. Zastavili jsme ho v Pezinoku,“ citoval list Bednárika.
Podle šéfa nejsilnějšího opozičního hnutí Progresivní Slovensko Michala Šimečky by v normální zemi ministr dopravy okamžitě podal demisi, bez ohledu na příčiny vlakové nehody. Šimečka zároveň odmítl Ficův postoj, podle něhož kritici mají počkat na závěry vyšetřování.