Rozdíl 220 korun za autobus. Jak Solaris přišel o miliardovou zakázku pro Prahu
Polský výrobce autobusů Solaris byl velmi blízko získání velké zakázky na 150 nízkopodlažních autobusů pro Dopravní podnik hlavního města Prahy.
Polský výrobce autobusů Solaris byl velmi blízko získání velké zakázky na 150 nízkopodlažních autobusů pro Dopravní podnik hlavního města Prahy. V miliardové soutěži, kterou nakonec vyhrála společnost SOR Libchavy, totiž nabídl jen nepatrně vyšší cenu – o necelých 33 tisíc korun. V kombinaci s mírně vyšší spotřebou tak byl odsouzen k druhému místu před třetím Ivecem.
Redakce Zdopravy.cz zjistila výši jednotlivých nabídek z písemné zprávy zadavatele, kterou DPP zveřejnil v úterý na svém profilu zadavatele. Za 150 autobusů požadavala společnost SOR Libchavy 1.084.378.530 Kč bez DPH. Solaris nabídl autobusy za 1.084.411.480,- Kč, tedy o 32 950 Kč více. Pokud se rozdíl rozpočítá na jeden autobus, jde o necelých 220 korun za autobus. Třetí Iveco nabídlo v porovnání s tímto rozdílem cenu vyšší: 1,114 miliardy korun.
I kdyby Solaris nepatrně zlevnil, nevyhrál by. Cena totiž měla v hodnocení váhu 75 %, zbytek připadl na spotřebu nafty. Solaris vykázal náklady na palivo na 1 km 16,05 Kč, SOR 15,75. Iveco šlo do soutěže se spotřebou 17,45 Kč za kilometr.
Právě kvůli metodice vyhodnocování a prokazování spotřeby nafty se obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže společnost Iveco. V návrhu napadal například skutečnost, že k měření mělo dojít i na starším autobusu, který bude mít najeto 20-60 tisíc kilometrů. ÚOHS ale nakonec rozhodl, že takový postup DPP je v pořádku.
Podobně těsný výsledek byl podle profilu zadavatele i v druhé, menší zakázce na 50 autobusů low entry. V ní se nakonec utkaly jen SOR a Iveco. SOR za autobusy požadoval 221.480.880 Kč, Iveco 221.512.860 Kč. I v tomto případě měl SOR navrch v ukazateli spotřeby.
Ve hře je ještě třetí zakázka na 300 standardních nízkopodlažních autobusů, která není ještě ukončena. V tomto případě se mluví o vítězství Iveca.