Obrazem: Přes 2600 tun oceli. Stavbaři vysouvají konstrukci na estakádu Zdíky na D3

Úsek se bude řidičům otevírat na etapy. Prvních šest kilometrů u Kaplice má být v provozu od konce roku 2026.
Náročná stavba dvanáctikilometrového úseku dálnice D3 Kaplice nádraží – Nažidla, která začala loni koncem června, dospěla do fáze vysouvání nosné konstrukce na první ze dvou dlouhých estakád. Přes 2600 tun oceli musejí stavbaři nasunout na železobetonové pilíře, z nichž nejvyšší jsou přes 30 metrů vysoké.
„Jde o jeden ze zásadních milníků stavby. Tyto mostní objekty rozhodují o úspěchu celé stavby a jejího harmonogramu. Zatím se vše daří dodržet podle plánu,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
Nasouvání nosné konstrukce probíhá aktuálně na estakádě Zdíky, která měří přes 600 metrů a vede do oblouku. Segmenty se svařují přímo na místě stavby, následně se vyzdvihnou na nižší pilíře na začátku estakády a sunou se směrem k rakouské hranici. Fakticky jde o dva mosty, které vedou paralelně vedle sebe. Téměř hotovou nosnou konstrukcí se už může pyšnit pravá strana dálnice.
Podle stavbyvedoucího Petra Berníka ze společnosti MI Roads měří jeden posunovaný segment 80 až 100 metrů. Nově osazovaný díl vždy tlačí celou prodlužující se nosnou konstrukci před sebou na vzdálenější pilíře.
„Polovina mostu, na které právě pracujeme, by měla mít nosnou konstrukci nejpozději začátkem června. Na levé polovině by nasouvání mělo skončit na přelomu září a října,“ doplnil Berník. Po osazení a upevnění ocelové konstrukce se vršek mostu vybetonuje.
V těsném sousedství směrem na jih už vzniká i druhá, 850 metrů dlouhá estakáda Suchdol. Ta je zatím ve fázi spodní stavby, postupně začínají růst pilíře. Celkem je součástí úseku 14 mostních objektů o celkové délce 2,6 kilometru.
Úsek se bude řidičům otevírat na etapy. Prvních šest kilometrů u Kaplice má být v provozu od konce roku 2026, zbylých šest kilometrů s estakádami se otevře v červnu 2027. Následně se bude ještě tři měsíce jezdit na konci úseku v jednom pásu, neboť stavbaři budou budovat levý pás ze současné silnice I/3. Koncem léta 2027 má být definitivně hotovo.
Zároveň se už více než rok staví i navazující 3,5 kilometru dlouhý úsek, který přivede D3 k hraniční čáře. Hotovo by mělo být na přelomu tohoto a příštího roku.
S dokončením úseku Kaplice nádraží – Nažidla se tak završí budování D3 v jižních Čechách. Následně se bude čekat na dostavbu středočeských úseků, kde nejnovější odhady ŘSD kladou dobu dokončení do roku 2032. To už by měla být hotová i navazující rakouská dálnice (rychlostní silnice) S10. Dálnice tak propojí Prahu, České Budějovice a Linec.