Lepší signál v pendolinech a railjetech. ČD podepsaly smlouvu na instalaci opakovačů

Testování rychlosti 200 km/h na IV. koridoru. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.czTestování rychlosti 200 km/h na IV. koridoru. Foto: Jan Šindelář / Zdopravy.cz

S instalací prvních repeaterů se začne na počátku příštího roku u jednotek railjet.

Cestující v dálkových vlacích Českých drah by se měli během příštího roku dočkat lepšího mobilního signálu. Dopravce aktuálně podepsal smlouvu na dodání 5G opakovačů signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter. Instalace zařízení vyjde na 132 milionů korun, hotovo má být do konce příštího roku. Zástavbu zajistí konsorcium firem ČD – Telematika a Kontron Transportation.

Instalace 5G opakovačů mobilního signálu (tzv. repeaterů) se týká všech jednotek Pendolino a InterPanter a šesti jednotek railjet. Sedmý railjet už technologii má, v posledních dvou letech sloužil k jejímu testování.

„S instalací prvních repeaterů se začne na počátku příštího roku u jednotek railjet. Slibujeme si od toho, a máme díky rozsáhlému testování přímo v praxi i ověřeno, že opakovače výrazně zlepší dostupnost datových a hlasových služeb v našich nejrychlejších vlacích,“ uvedl šéf ČD Michal Krapinec.

Vlakový opakovač je technické zařízení schopné přenášet signál mobilních operátorů do vlaku, respektive jednotlivých vagónů, a výstupní výkon signálu případně zesílit. Eliminuje se tak útlum signálu způsobený vozovou skříní. Míra zesílení se dynamicky nastavuje podle aktuálního pokrytí.

Řešení se skládá z externí širokopásmové antény podporující přenos GPS informací, samotného opakovače, útlumového filtru GSM-R pro zajištění bezproblémového provozu zabezpečovacího systému na železnici (GSM-R/ETCS) a interní infrastruktury na palubě vlaku zajišťující distribuci signálu.

„Řešení společnosti Kontron Transportation je čistě evropské, vývojové pracoviště pro tuto naší technologii máme ve Švýcarsku. Stejné repeatery již provozuje většina sousedních států, především Deutsche Bahn v Německu, ÖBB v Rakousku a PKP Intercity v Polsku,“ doplnil jednatel společnosti Kontron Transportation Petr Vítek.

K financování hodlají České dráhy využít i dotaci Českého telekomunikačního úřadu.

Tagy České dráhy mobilní signál ve vlaku opakovač
22 komentářů