Konec čekání na motoru. U zdymadla v Roztokách vzniknou stání pro malé lodě
Ještě letos by se nových čekacích stání měly dočkat plavební komory Dolánky a Hořín.
Vltavská plavební komora v Roztokách by měla být od letošního léta uživatelsky přívětivější k rekreačním plavidlům. Ředitelství vodních cest (ŘVC) tento týden zahájilo stavbu čekacích stání v horní i dolní rejdě komory. Náklady činí 19 milionů.
Nyní u komory možnost vyvázání zcela chybí, rekreační plavidla tak musejí při čekání na proplavení zůstávat na motorech přímo na řece.
Většina stavebních prací bude prováděna z vody s pomocí pontonu. Čekací stání v horní i dolní vodě budou tvořena řadou vždy devíti ocelových daleb, které budou od sebe vzdáleny 2,5 metru. Dalby budou opatřeny úvaznými prvky pro lodě a vzájemně je propojí dvacetimetrová ocelová lávka, která bude přístupná pouze z lodí. Čekací stání tak nebudou propojena se břehem a nebudou určena pro nástup a výstup osob na lodě.
Stavba by měla být hotova během léta letošního roku.
Plavební komora Roztoky překonává spád Vltavy, který je už 120 let tvořen zdymadlem Klecany-Roztoky v těsné blízkosti Prahy, vybudovaném v rámci splavnění Vltavy do Prahy. Komora se nachází u levého břehu na krátkém plavebním kanálu, zatímco jez s vodní elektrárnou je situován dále proti proudu Vltavy.
Čekací stání pro malá rekreační plavidla chybějí i u dalších plavebních komor na Vltavě. „V loňském roce jsme vybudovali podobné čekací stání ve Vraném nad Vltavou a následovat bude ještě letos plavební komora Dolánky a Hořín. Podporujeme tím zajištění lepších podmínek pro rozvíjející se rekreační plavbu,“ uvedl šéf ŘVC Lubomír Fojtů.