Certifikace největšího Boeingu 737 MAX se blíží, úřad povolil letové testy
Kratší 737 MAX 7 by mohl být schválen ještě letos, MAX 10 pak nejpozději v roce 2025.
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) povolil zahájení certifikačních letových zkoušek Boeingu 737 MAX 10. Při letových testech budou nyní na palubě přítomni piloti FAA. Výrobce se tak přiblížil dokončení dlouhého procesu, který je nyní hotový asi ze 70 %.
Testovací piloti Boeingu již provedli s letounem 737 MAX 10 více než 400 letů, přičemž nalétali téměř 1000 letových hodin. Stroj podle nich „fungoval dobře“. Čas a získaná data se však do certifikace započítají pouze tehdy, jsou-li na palubě přítomni piloti FAA.
Boeing 737 MAX 10 není v řadě MAX jediným letounem amerického výrobce, který na svou certifikaci stále čeká. Podobně je na tom také kratší MAX 7. U něj je předpoklad schválení ještě do konce roku, případně na začátku roku příštího. Prvním provozovatelem by měla být letecká společnost Southwest Airlines. Certifikace MAX 10 se očekává na konci roku příštího, případně až v roce 2025.
Za zpožděním celého certifikačního procesu obou MAXů stojí dopady dvou leteckých nehod, při kterých tragicky zahynulo 346 osob. Havárie v letech 2018 a 2019 uzemnily letouny MAX po celém světě a certifikaci pozastavily. Zdržení způsobila i pandemie v roce 2020. Celý proces je podle nových pravidel komplikovanější, než bylo zvykem. Úřady požadují prokázání vyšší bezpečnosti.