2441 kilometrů za necelých devět hodin. Čína expanduje s rychlovlaky do Hongkongu
Představte si, že v osm ráno sednete do vlaku v Praze a těsně před pátou odpolední vystupujete na jihu Španělska
Představte si, že v osm ráno sednete do vlaku v Praze a těsně před pátou odpolední vystupujete na jihu Španělska v Seville. Sci-fi? Téměř stejně dlouhou trasu a stejně rychle od neděle zvládnou rychlovlaky mezi Pekingem a Hongkongem.
Země s největší délkou vysokorychlostních tratí na světě od neděle svou síť ještě rozšíří. Vysokorychlostní vlaky začnou jezdit z Pekingu až do Hongkongu. Vzniknou tak zcela nová spojení mezi Hogkongem a čínskými městy.
Na 2441 kilometrů dlouhé trase z Hongkongu do Pekingu dosud jezdí lůžkové vlaky, ty cestu zvládají za 24 hodin. Od neděle pojede každý den jedním směrem vlak, který cestu zvládne za 8 hodin a 58 minut. Průměrná rychlost tak dosáhne 270 kilometrů v hodině, maximálně vlaky jedou 350 kilometrů v hodině. Letadlům mezi oběma městy trvá let 3 hodiny a 25 minut. Při započítání cesty na letiště se doba jízdy ve vlaku blíží cestovní době v letecké přepravě.
Poslední dokončený úsek je nejpomalejší, mezi Hongkongem a Šen-čenem jedou vlaky „jen“ 200 kilometrů v hodině.
Podle serveru Seat61.com vyjde jízdenka jedním směrem v nejlevnější druhé třídě na zhruba 3400 Kč, v první třídě pak na necelý dvojnásobek, v byznys třídě s rozkládacími sedačkami na trojnásobek.
Vlaky budou pro letadla velkou konkurencí, z Hongkongu bude přímé spojení do celkem 44 měst na pevnině. Výhodou vlaků bude i fakt, že cestující vystoupí přímo v centru města na novém terminálu.
Projekt rychlovlaků do Hongkongu nabral zpoždění téměř tří let, stál nakonec o třetinu více než byly původní odhady. Spojení se staví od roku 2005, jde o nejdelší vysokorychlostní trať na světě.
Čína má v provozu síť 25 tisíc kilometrů vysokorychlostních tratí.